Autorka  izveštaja: mr Viktorija Car, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu(
PROGRAM REGIONALNE SARADNJE 

PROJEKAT MONITORINGA

«JAVNI SERVISI  I PRIVATNI EMITERI U SLUŽBI GRAĐANA»

IZVEŠTAJ – HRVATSKA
Monitorovani mediji:
HTV1

Nova TV
Period monitorovanja: april 2007.

Realizator: Internacionalni centar za edukaciju novinara, Hrvatska 

1. Društveno-politički kontekst medijskog sektora u Hrvatskoj

Do '90-ih godina 20. stoljeća, kao i u ostalim komunističkim zemljama, mediji su i u Hrvatskoj bili u državnom ili društvenom vlasništvu. Državno vlasništvo definirano je kao vlasništvo nad medijima gdje se država pojavljuje kao nositelj vlasništva ili institucija koja tek treba provesti privatizaciju medija
. Ne računajući neformalne komunikacijske mreže, komunikacija se odvijala kroz dva glavna kanala: prvog su činili službeni masovni mediji, a drugog tzv. alternativni mediji
. Primjer alternativnog medija je omladinski Radio 101 koji je kao urbani zagrebački radio počeo emitirati 1984. godine. I dok je primarna funkcija službenih medija bila podržati i promovirati režim, alternativni mediji su kroz humor testirali granice kritiziranja društva i političkog uređenja. Zbog toga su često bili ukidani, zabranjivan im je rad, a njihovim novinarima i urednicima se prijetilo oduzimanjem slobode. U Hrvatskoj je najšira bila ponuda novina i časopisa, a Televizija Zagreb koja se razvijala unutar decentralizirane paradigme Jugoslavenske radio-televizije (JRT) konkurenciju je dobila tek potkraj '80-ih godina kada su prve privatne lokalne TV stanice počele emitirati program.
Društveno-političke i ekonomske promjene koje su zadesile Hrvatsku početkom '90-ih godina prošloga stoljeća (stjecanje nezavisnosti, rat koji je trajao od 1991. do 1995., transformacija iz jednog društveno-političkog (socijalističkog, komunističkog, totalitarnog) i ekonomskog sustava (planske ekonomije) u drugi, jasno definiran liberalnom demokracijom, parlamentarizmom i tržišnom ekonomijom) značajno su se odrazile i na razvoj medija u Hrvatskoj. Privatno vlasništvo elektroničkih medija (radija i televizije) legalizirano je Zakonom o telekomunikacijama
 1994. godine. Prva koncesija za komercijalnu televiziju na nacionalnoj razini dodijeljena je Novoj TV koja je počela emitirati 1999. godine. Privatizacijom trećeg televizijskog kanala javne Hrvatske radiotelevizije (HRT) u rujnu 2003. godine, Hrvatska televizija (HTV) je dobila i trećeg konkurenta – RTL Televiziju
. Zbog snažnog utjecaja vladajuće stranke (HDZ) na nacionalni HRT, transformacija HRT-a iz državni u javni servis započela je tek s parlamentarnim izborima 2000. na kojima je pobijedila koalicija 6 stranaka lijevog centra. Danas u Hrvatskoj na nacionalnoj razini emitiraju tri televizijske kuće: HTV s dva programa HTV1 i HTV2, NovaTV i RTL, te 20 lokalnih televizija. Uz 3 radijska programa HRT-a (HR1, HR2 i HR3) na nacionalnoj razini emitiraju još tri radijske postaje: Otvoreni radio, Narodni radio i Hrvatski katolički radio te 149 lokalnih radijskih postaja
. Dnevnih novina u Hrvatskoj je 15, a ostalih tiskanih izdanja s redovitošću izlaženja oko 500.
Kao posljedice tranzicijskih promjena u programu javne televizije paralelno se događala depolitizacija programa, ali i njegova komercijalizacija odnosno popularizacija kojom je HTV želio zadržati gledateljstvo na sada već vrlo konkurentnom televizijskom tržištu. Dok se informativni program počeo odmicati od izravnog utjecaja dnevne politike, u ostalim emisijama sve se više prostora otvaralo interesima oglašivača, ponajprije kroz pojednostavljivanje sadržaja i izbor emisija (zabavnih ili dramskih) po ukusu najšire publike. Srećom, trend popularizacije programa javne televizije ipak se zadržao u granicama koje nisu dozvolile veće opadanje kvalitete programa. HTV je ipak uspjela ostvariti uravnoteženost koja je rezultirala činjenicom da je HTV i dalje najgledanija televizija u Hrvatskoj. Prema podacima nezavisne agencije AGB Nielsen, HTV-ov udio u gledanosti nacionalnih TV programa čini oko 50% (34% udjela ima HTV1, a 16%HTV2), RTL ima oko 22%, a NovaTV oko 18% udjela u gledanosti. Najgledanija emisija na HTV-u upravo je Dnevnik – središnja informativna emisija, a njegova gledanost (u analiziranom uzorku od 8 dana u travnju 2007. godine
) kretala se od 16,3% do 21,6% AMR (prosječan broj gledatelja prisutan u svakoj minuti). U istom razdoblju gledanost Dnevnika NoveTV kretala se između 7% i 10% AMR. 

2. Analiza uzorkovanih i kodiranih podataka - zastupljenost i način izvještavanja o susjednim zemljama (BiH, Crnoj Gori i Srbiji) 

Uzorak ovog istraživanja bio je vrlo mali – analizirano je samo po osam središnjih informativnih emisija Dnevnik HTV-a i Dnevnik NoveTV. Stoga je rezultate nemoguće interpretirati uopćene te na temelju njih zaključivati o sadržaju ovih emisija općenito. Moguće ih je interpretirati i komparirati isključivo kao rezultate analize ovih osam, metodologijom istraživanja unaprijed određenih emisija.
2.1. Izvještavanje o susjednim zemljama (BiH, Crnoj Gori i Srbiji) u Dnevniku Hrvatske televizije 
Od ukupno osam analiziranih emisija Dnevnik HTV-a, u pet emisija emitirana je po jedna vijest u kojoj se izvještavalo o Bosni i Hercegovini (2) ili Srbiji (4). Jedna se odnosila na obe države, a niti jedna vijest se nije odnosila na Crnu Goru. Riječ je o sljedećim vijestima odnosno tematskim izvještajima:

(1) Srbija, Novi Sad, 03.04.2007., tematski izvještaj o odluci Gradske skupštine Novog Sada da jedna ulica u gradu dobije ime prema generalu JNA Mladenu Bratiću, a druga prema Veljku Milankoviću.

(2) BiH i Srbija, 11.04.2007., tematski izvještaj o „tajnoj pogodbi Carle del Ponte sa Srbijom“ o čemu piše New York Times.

(3) BiH, Sarajevo, 20.04.2007., čitana agencijska vijest o izjavi Carle del Ponte koju je dala sarajevskom Dnevnom avazu.
(4) Srbija, Beograd, 21.04.2007., tematski izvještaj o Vrhovnom sudu Srbije koji je od ukupno 6 poništio 4 presude za ratne zločine, uključujući i onu za Ovčaru.

(5) Srbija, Beograd, 26.04.2007., agencijska vijest sa slikom o posjetu izaslanstva 15 država članica Vijeća sigurnosti Beogradu, a vezano uz status Kosova.

Dakle, riječ je o ukupno 4% od sveukupno emitiranih vijesti, dok se čak 34% vijesti odnosilo na neke druge strane zemlje. Najviše je bilo vijesti iz Francuske i SAD-a (po 5), Nizozemske (Haaga, 4), Njemačke (3), po dvije iz Australije, Iraka, Irana i Ukrajine te po jedna iz Alžira, Austrije, Estonije, Falklandskih otoka, Italije, Japana, Kazahstana, Makedonije, Nigerije, Rusije, Slovenije, Solomonskih otoka, Sudana, Španjolske, Turske i Velike Britanije. Obzirom na to, možemo zaključiti da je izvještavanje iz SAD-a, Srbije i Nizozemske (isključivo iz Haaga) bilo nadpredstavljeno izvještavanju iz ostalih susjednih i ostalih inozemnih zemalja.

Najzanimljiviji podatak je da se čak četiri (od ukupno pet spomenutih priloga) odnosilo na pitanje ratnih zločina, sve su četiri vijesti bile negativnog sadržaja, a u tri je i odnos reportera prema sadržaju također bio negativan. Prvu je vijest urednik i voditelj najavio kao „skandaloznu odluku“ Gradske skupštine Novog Sada, a u drugoj je vijesti naglašeno kako je otkriće New York Times-a „šokiralo bosansku javnost“. Dvije su vijesti prenesene neutralno. Međutim, na temelju ovih 5 analiziranih vijesti nije moguće donijeti zaključak da Dnevnik HTV-a 60% vijesti iz BiH ili Srbije tretira negativno te da je 100% vijesti iz ovih zemalja negativnog sadržaja. Ponavljam, možemo govoriti isključivo o osam analiziranih emisija.
2.2. Izvještavanje o susjednim zemljama (BiH, Crnoj Gori i Srbiji) u Dnevniku NoveTV  
U Dnevnicima NoveTV, od ukupno osam analiziranih emisija, u njih pet emitirano je ukupno devet vijesti iz Bosne i Hercegovine ili Srbije. Kao i na HTV-u, i ovdje se jedna vijest istovremeno odnosi i na BiH i na Srbiju, a i NovaTV tijekom ovih osama dana niti jednom nije izvijestila o nečemu iz Crne Gore. Riječ je o sljedećim vijestima odnosno tematskim izvještajima:

(1) Srbija, 11.04.2007., agencijska vijest sa slikom o tome kako je Srbija u postupku pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu zatajila neke od ključnih dokaza svoje uloge u ratu u BiH.
(2) BiH, Mostar, 11.04.2007., agencijska vijest sa slikom o dvojici Hrvata koji su osuđeni zbog ratnog zločina protiv civila i ratnih zarobljenika za vrijeme ratnih sukoba između HVO-a i Armije BiH u logoru Helidrom kod Mostara.
(3) BiH, Sarajevo, 11.04.2007., tematski izvještaj o tome hoće li pjevač Marko Perković Thompson imati koncert u Sarajevu.
(4) BiH, 12.04.2007., tematski izvještaj o tome kako su vlasti BiH oduzele oko 400 državljanstava u okviru istrage o stranim vojnicima koji su se nastanili u BiH tijekom rata, a sumnjiči ih se za povezanost s terorizmom.
(5) Srbija, 12.04.2007., agencijska vijest sa slikom o reakcijama u Srbiji na izjavu njemačkog veleposlanika kako se status Kosova mora što prije riješiti inače mogu nastati problemi u Vojvodini i Sandžaku.

(6) BiH, Sarajevo, 20.04.2007., izvještaj o smrti 11 beba u proteklih 19 dana u sarajevskom rodilištu.

(7) Srbija, Beograd, 26.04.2007., agencijska vijest sa slikom o misiji Vijeća sigurnosti UN-a koja je doputovala u Beogradu, a vezano uz status Kosova.

(8) Srbija, 26.04.2007., zanimljivost – u Srbiji otkriven mineral kriptonit.
(9) BiH i Srbija, 29.04.2007., izrazi sućuti povodi smrti Ivice Račana.

Od ukupno emitiranih vijesti na NovojTV u analiziranom razdoblju, 6% ih se odnosilo na BiH ili Srbiju, a 26% na ostale strane zemlje. Najviše je bilo vijesti iz SAD-a (7), po pet iz Nizozemske (Haaga) i Francuske, tri iz Australije, po dvije iz Turske, Ukrajine i Solomonskih otoka te po jedna iz Alžira, Austrije, Indije, Iraka, Irana, Italije, Kosova, Mađarske, Njemačke, Pakistana, Rusije, Švedske, Vatikana te Velike Britanije. Uzimajući u obzir analizirane emisije, moguće je kazati da je izvještavanje o SAD-u, BiH te Srbiji bilo nadpredstavljeno izvještavanju o ostalim zemljama.

Za razliku od HTV-a, na NovojTV samo su se dvije od 9 vijesti ticale ratnih zločina, jedna se ticala vanjske politike Hrvatske, tri su tretirale događaje u susjednim zemljama, a tri su svrstane pod ostalo jer su obrađivale teme iz showbiznisa koje imaju nacionalno-političke reperkusije (Thompson), crne kronike (umrle bebe u sarajevskom rodilištu) te vijest o pronađenom kriptonitu koja je obrađena kao zanimljivost (poveznica sa Supermenom). Tri su vijesti neutralnog sadržaja, jedna pozitivnog, a pet negativnog. 67% ih je obrađeno neutralno, 22% negativno, a 11% pozitivno.
3. Zaključak 

Ovo se istraživanje oslanja na istraživanje SEENPM-a i Media Plan Instituta iz Sarajeva „Indicator of Public Interest“. Uzevši u obzir rezultate dobivene i tom analizom, moglo bi se zaključiti da postoji razlika pri selekciji vijesti i načinu njihove obrade između vijesti na HTV-u i NovojTV. Od ukupno analiziranih 14 vijesti ili izvještaja koji su se odnosili na susjedne BiH ili Srbiju (niti jedna vijest na obe televizije nije se ticala Crne Gore), samo je jedna vijest bila objavljena i u Dnevniku HTV-a i u Dnevniku NoveTV – riječ je o dolasku misije Vijeća sigurnosti UN-a u Beograd, a vezano uz status Kosova. Ostale (4) vijesti u Dnevniku HTV-a odnosile su se isključivo na ratne zločine počinjene za vrijeme rata u Hrvatskoj ili u BiH. Na NovojTV izbor tema je bio raznovrsniji: vanjska politika Hrvatske, unutarnja politika susjednih zemalja, ratni zločini, showbiz, crna kronika te zanimljivosti. Ovi rezultati bili bi značajni ukoliko bi se potvrdili i na većem uzorku.

U oba Dnevnika nadpredstavljeno je izvještavanje iz glavnog grada i ostalih dijelova Hrvatske (HTV 61%, NovaTV 66%), što je i glavni zadatak emisija ovog tipa. U odnosu na izvještavanje iz ostalih susjednih odnosno ostalih stranih zemalja, nemoguće je zaključiti da je izvještavanje iz Crne Gore podpredstavljeno budući da tijekom ovih 8 dana HTV nije niti jednom izvijestila niti primjerice o Mađarskoj, a NovaTV o susjednoj Sloveniji. Na većem uzorku bi bilo zanimljivo vidjeti da li bi se potvrdila nadpredstavljenost Srbije u izvještavanju HTV-a, odnosno i Srbije i BiH u izvještavanju NoveTV u odnosu na ostale strane zemlje pojedinačno.

Iz BiH odnosno Srbije izvještavano je uglavnom u formi tematskih izvještaja (HTV 60%, NovaTV 56%), a ostalo su bile agencijske vijesti.

Međutim, kada je u pitanju varijabla izražen stav novinara ili urednika prema temi o kojoj izvještava, uzevši u obzir rezultate spomenutog šireg istrživanja, potvrdilo se da komercijalna NovaTV ima veći udio neutralno obrađenih vijesti. Od pet analiziranih vijesti na HTV-u sve su bile negativnog sadržaja, u tri je bio izražen negativan stav, a u dvije neutralan. Od 9 obrađenih vijesti na NovojTV pet ih je bilo negativnog, tiri neutralnog, a jedna pozitivnog sadržaja; šest ih je obrađeno neutralno, dvije negativno, a jedna pozitivno. Ukoliko bi se i ovi rezultati potvrdili na većem uzorku, mogli bi se izvoditi značajni zaključci o uređivačkoj politici središnjih informativnih emisija na javnoj i komercijalnoj televiziji u Hrvatskoj. Ovako mogu biti tek poticaj za jedno buduće istraživanje.

Uzevši u obzir da je televizija još uvijek najutjecajniji medij koja porukama koje šalje gledateljstvu slikom, tekstom ili zvukom bitno utječe na stvaranje, učvršćivanje ili promjenu društvenih stavova i vrijednosti, kada je riječ o odnosu prema susjednim zemljama ovaj utjecaj može imati i šire političke reperkusije. Stoga je preporuka ulagati u znanstvena istraživanja anlize sadržaja televizijskih informativnih emisija, komparirati ih regionalno, a rezultate interpretirati i u kontekstu šireg utjecaja na promjene u društvu.

( mr. sc. Viktorija Car znanstvena je novakinja – asistentica na Studiju novinarstva na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, na predmetima Osnove televizije i Televizijsko novinarstvo. Adresa za kontakt: Lepušićeva 6, 10000 Zagreb, Hrvatska. E-mail: viktorija.car@fpzg.hr


� Malović, Stjepan / Vilović, Gordana (2000) Medijska slika Hrvatske: Struktura i ekonomija medijskog sustava, Media Online, � HYPERLINK "http://www.mediaonline.ba" ��www.mediaonline.ba�, str.1; 


� Novosel, Pavao, (1995) The Iron Law of Communication, u: Paletz, David L., i dr. (ur.), Glasnost and After: Media and Change in Central and Eastern Europe, Hampton Press, Inc., Cresskill, New Jersey;


� NN 53/94;


� Vlasnik NoveTV je Central European Media Enterprises (CME), a RTL Televizija u vlasništvu je njemačke korporacije RTL Grupa.


� Podaci Vijeća za elektroničke medije, � HYPERLINK "http://www.vem-mediji.hr" ��www.vem-mediji.hr�, stranica posjećena 30.09.2007.


� Uzorak je određen planom projekta „Javni servisi i privatni emiteri u službi građana“. Analizirane su središnje informativne emisije Dnevnik javne televizije HTV te Dnevnik NoveTV komercijalne televizije NovaTV sljedećih dana: 2, 3, 11, 12, 20, 21, 26. i 29. travnja 2007.





PAGE  
1

