Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga (CROSBI ID 149760)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Ljubešić, Marta ; Cepanec, Maja ; Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja
hrvatski
Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
U istraživanju rane komunikacije uglavnom se naglasak stavlja na istraživanje jezičnog razvoja. Period predjezične komunikacije je sustavno zanemarivan. Cilj ovog istraživanja je stoga bio analizirati obilježja intencijske predjezične komunikacije u djece s perinatalnim oštećenjem mozga (klinička skupina) u usporedbi s obilježjima kontrolnih ispitanika u približno istom komunikacijskom razvojnom stadiju. Ispitanici su bili 11 djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga koji su imali uredan razvojni kvocijent, 5 djece s perinatalnim oštećenjem mozga koji su imali usporen kognitivni razvoj, te 5 djece bez dokazanih neurorazvojnih čimbenika rizika. Ispitani su u kasnoj predjezičnoj fazi, odnosno kriterij odabira ispitanika je bio definiran kao ispitna točka 6 mjeseci prije negoli dijete ovlada ekspresivnim vokabularom većim od 50 riječi. Procijenjeni su na varijablama koje se odnose na mentalnu dob, jezično razumijevanje, jezičnu ekspresiju te komunikacijske funkcije i komunikacijska sredstava. Rezultati pokazuju da ispitane skupine u različitoj kronološkoj dobi ulaze u jezičnu fazu komunikacijskog razvoja, a tome prethodi slična razina jezičnog razumijevanja. Nadalje, kliničke skupine u odnosu na kontolnu skupinu komuniciraju za manji broj svrha i jednostavnijim sredstvima. Rezultati upućuju na potrebu preusmjeravanja pažnje i istraživanja na stadij predjezičnog razvoja.
djeca s pre/perinatalnim ozljedama mozga; predjezična komunikacija; komunikacijske funkcije; komunikacijska sredstva
nije evidentirano
engleski
Prelinguistic and early linguistic communication: Features of transitional stage in children with perinatal brain lesions
nije evidentirano
children with pre/perinatal brain lesion; prelinguistic communication; communicative functions; communicative forms
nije evidentirano