Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Suradnja Etnografskog muzeja i Tekstilno-tehnološkog fakulteta u traženju odgovora na pitanje: "Kako su boje osvojile svijet?" (CROSBI ID 158340)

Prilog u časopisu | prikaz, osvrt, kritika

Glogar, Martinia Ira ; Đurašević, Vedran ; Sutlović, Ana Suradnja Etnografskog muzeja i Tekstilno-tehnološkog fakulteta u traženju odgovora na pitanje: "Kako su boje osvojile svijet?" // Tekstil : časopis za tekstilnu tehnologiju i konfekciju, 58 (2009), 5; 221-225

Podaci o odgovornosti

Glogar, Martinia Ira ; Đurašević, Vedran ; Sutlović, Ana

hrvatski

Suradnja Etnografskog muzeja i Tekstilno-tehnološkog fakulteta u traženju odgovora na pitanje: "Kako su boje osvojile svijet?"

Što je zapravo boja i zašto su boje osvojile svijet? Na to pitanje, još od vremena starih grka, umjetnici i znanstvenici pokušavaju dati odgovor, baveći se pojmom boje sa svih njezinih aspekata, estetskog, likovnog, fizikalnog, kemijskog, psihološkog. Za umjetnike, boja je estetski pojam koji služi naglašavanju kontrasta kao izraza dramatičnosti. Za fizičare, boja je fenomen svjetla. No uza svu višestrukost, nedorečenost, nejasnost u definicijama vezanim uz pojam boje, jedno je jasno: ako boju možemo doživjeti samo našom vizualnom percepcijom, tada je boja isključivo subjektivni, optički fenomen pojedinog promatrača. Boju, dakle, ne možemo opipati, nanjušiti, okusiti ili čuti, a ipak ju osjećamo svim svojim osjetilima, okruženi smo njome, a ne znamo ju ni točno definirati ni točno identificirati. Kao što su napisale autorice monografije koja prati izložbu "Moć boja – kako su boje osvojile svijet?", kustosica Etnografskog muzeja Aida Brenko i muzejska savjetnica Mirjana Randić, malo je univerzalnih istina o bojama, ako one uopće i postoje. Obzirom da je boja isključivo čovjekova percepcija, dakle nije svojstvo predmeta već vidnog aparata, svaka boja može značiti upravo ono što svaki promatrač želi. Iz toga proizlazi toliko različitih i ujedno oprečnih značenja boje. Upravo zbog te svoje mnogostrukosti, oprečnosti, nedorečenosti vezane uz pojam boje, postaviti izložbu koja će boju prikazati i kroz fizikalno razumijevanje i kao kulturološki fenomen, bio je pravi izazov. Izložba "Moć boje – kako su boje osvojile svijet" prikazuje znanstveno shvaćanje, povijest, simbolična značenja i psihologiju boja. Boje su, osim prirodnog fenomena, također i složena kulturološka konstrukcija. Kemičari su u 18. stoljeću napravili podjele po kojima se boje dijele na akromatske i kromatske, primarne (žuta, crvena i plava), sekundarne (zelena, ljubičasta i narančasta), tercijarne (koje nastaju miješanjem sekundarnih boja), komplementarne, neutralne, pastelne i sl. Različiti pravci u dizajnu, osobito Bauhaus, nastojali su uskladiti boju i funkciju predmeta u duhu znanstvenih otkrića, odnosno umjetnost što više približiti znanosti. Boja je proizvod kulture. U svim su kulturama boje povezane s temeljnim simboličkim sustavima te u mnogim kozmogonijama imaju važnu ulogu. Boje su, također, sredstvo izražavanja društvenog identiteta. Izložba obrađuje boju sa svih tih aspekata ; znanstvenog, simboličkog, kulturološkog. Autorice izložbe viša kustosica Aida Brenko i muzejska savjetnica Mirjana Randić iz Etnografskog muzeja u Zagrebu inspirirane stručnom literaturom, etnografskim zapisima i nadahnute bogatim tekstilnim fundusom Etnografskog muzeja, podijelile su postav izložbe, koncepcijski, u tri dijela. Prvi dio prikazuje boju s psiho - fizikalnog aspekta, te prikazuje povijesni razvoj znanosti o boji. Drugi dio odnosi se na prikaz sirovina za dobivanje obojenog pigmenta, korištenih kroz povijest. U svom trećem dijelu, izložba prikazuje povijest i simboliku korištenja boje u svrhu ukrašavanja odjevnih predmeta koja seže u prapovijest pećinskog čovjeka. Odjeća se, zbog svojih vidljivih obilježja od početka nametnula kao očigledan simbol, a ukrašavanje odjevnih predmeta bojom seže također u prapovijest, odnosno u prve zapise o navikama pećinskog čovjeka. Stoga se upravo na odjeći mogu pronaći najbrojniji i najsuptilniji pokazatelji socijalnog značenja boje. Izložba Etnografskog muzeja u Zagreb „Moć boja – Kako su boje osvojile svijet“ ostvarena je u suradnji s Tekstilno-tehnološkim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, a projekt su omogućili Poglavarstvo grada Zagreba – Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport i Ministarstvo kulture Republike Hrvatske. Kao stručni suradnici sa Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu realizaciji izložbe doprinijeli su dr. sc. Martinia Ira Glogar, doc., dr. sc. Ana Sutlović, dipl. ing., i Vedran Đurašević, dipl. ing. uz stručnu pomoć prof. dr. sc. Đurđice Parac-Osterman, dipl. ing., mr. sc. Mirne Cvitan Černelić i asistence Nine Simončič, dipl. ing.

priroda boje; simbolika boje; prirodna bojila

nije evidentirano

engleski

Colaboration of Etnographic Museum and Faculty of Textile Technology in Searching for Answer on Questiona: "How did Colours Conquer the World".

nije evidentirano

nature of colours; symbolism of colours; natural dyestuff

nije evidentirano

Podaci o izdanju

58 (5)

2009.

221-225

objavljeno

0492-5882

Povezanost rada

Tekstilna tehnologija

Indeksiranost