Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Prometna politika za 21. stoljeće i tehnološka revolucija kao preduvjet održivog razvoja čovječanstva (CROSBI ID 161719)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Rafajac, Ozren ; Miloš, Ana ; Miloš, Ivan Prometna politika za 21. stoljeće i tehnološka revolucija kao preduvjet održivog razvoja čovječanstva // Suvremeni promet, 29 (2009), 453-461

Podaci o odgovornosti

Rafajac, Ozren ; Miloš, Ana ; Miloš, Ivan

hrvatski

Prometna politika za 21. stoljeće i tehnološka revolucija kao preduvjet održivog razvoja čovječanstva

Poput svake revolucije i tehnološka revolucija, koja je snažno dominirala 20. stoljećem i koja je širom otvorila vrata 21. stoljeću, donijela je brojne koristi, ali i niz problema koji ozbiljno potresaju čovječanstvo dovodeći ga na rub održivog razvoja, pa čak i opstanka. Rezultati istraživanja pokazuju da u toj tehnološkoj revoluciji promet ima središnju ulogu, kako po ostvarenim pozitivnim tako i negativnim učincima za sveukupno čovječanstvo. Suvremene prometne tehnologije pretvorile su cijeli svijet u globalno „selo“. Slijedom toga troškovi prometa globalno su prešli granicu od 50%, u strukturi cijene koštanja proizvoda i usluga, te postali najvećom pojedinačnom troškovnom stavkom, što znači da je borba za povećavanje realne konkurentnosti na svjetskom tržištu pretežito svedena na racionalizaciju prometnih čimbenika (troškova). U svom rapidnom tehnološkom razvoju, promet je postao i najvećim pojedinačnim potrošačem fosilnih goriva čiji je udio prešao granicu od 55% pa je postao glavnim zagađivačem čovjekovog okoliša s nesagledivim negativnim posljedicama. To, praktično znači, da je promet postao ključni strateški resurs sveukupnog čovječanstva čija je potražnja u permanentnom porastu pa se više ne može smanjivati, nego samo kontinuirano razvijati – povećavati, što zahtijeva u cijelosti novi pristup u projektiranju i aplikaciji suvremenih prometnih tehnologija, odnosno novu tehnološku revoluciju te novu prometnu politiku države i svjetske zajednice. Budući da danas svjetska zajednica raspolaže sa odgovarajućim znanjem i suvremenim prometnim sredstvima ne bi trebala biti upitnom nova tehnološka revolucija i prometna politika, koja bi mogla i trebala u potpunosti supstituirati korištenje fosilnih goriva u korist „3E“ Ekološki, Ekonomski i Energetski prihvatljivih obnovljivih energetskih izvora. U prilog tome govori i današnja znanost koja tvrdi da je upotrebom različitih oblika obnovljive energije (solarne, geotermalne, propulzije i energije vjetra) moguće osigurati energetske potencijale za sljedećih 4 milijarde godina. Međutim, aktualna prometna politika je dijametralno suprotna realnim resursima i neophodnim potrebama čovječanstva, jer se suvremene prometne i informacijske tehnologije, kao i ostala tehnološka dostignuća, ne koriste u društveno pozitivne svrhe, već postoji svjesni trend kočenja tehnološkog razvoja, koji uporno favorizira iskorištavanje postojeće zastarjele tehnologije s ciljem zgrtanja velikih profitnih stopa nekih pojedinaca, na štetu društva i cjelokupnog čovječanstva, koja se ponajprije očituje u enormnom povećavanju zagađenja zraka i čovjekovog okoliša te kontinuiranom porastu smrtnosti općenito i u prometu posebno.

tehnološka revolucija; promet; prometne tehnologije; ekologija; energija; ekonomija; održivi razvoj; čovječanstvo.

nije evidentirano

engleski

Traffic Policy for 21st Century and Technologic Revolution as Precondition of Mankind’s Sustainable Development

nije evidentirano

technology; energy; economy; sustainable development; humanity

nije evidentirano

Podaci o izdanju

29

2009.

453-461

objavljeno

0351-1898

Povezanost rada

Ekonomija