Glagoli izvješćivanja kao nositelji dokaznosti u tekstovima znanstvenih radova na engleskome i hrvatskome jeziku (CROSBI ID 412803)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Bašić, Ivana
Žic Fuchs, Milena
hrvatski
Glagoli izvješćivanja kao nositelji dokaznosti u tekstovima znanstvenih radova na engleskome i hrvatskome jeziku
U doktorskom se radu kao polazište i okvir za analizu znanstvenog diskursa uzima lingvistički pojam dokaznosti, pri čemu se dokaznost definira široko, kao jezični načini na koje govornik signalizira kako/odakle zna to što govori i kako procjenjuje znanje koje prenosi svojim iskazom. U skladu s takvom definicijom dokaznosti, a polazeći od pretpostavke da je jedna od temeljnih komunikacijskih funkcija u znanstvenom diskursu retoričko konstruiranje uvjerljivosti i vjerodostojnosti, retoričke konvencije u tekstovima znanstvenih radova promatraju se kao dokazne strategije kojima se pisci znanstvenih radova služe kako bi osigurali da njihovi iskazi budu manje osporivi, odnosno da budu prihvaćeni kao vjerodostojni u znanstvenoj zajednici kojoj se obraćaju. Na korpusu od 165 cjelovitih izvornih znanstvenih radova iz devet disciplina, na engleskome i hrvatskome jeziku, analiza je usmjerena na glagole izvješćivanja, a osnovni je cilj analizom jezičnih struktura koje sadrže glagole izvješćivanja utvrditi koji se "tipovi znanja", koji vidovi dokaznosti i koje vrste dokaznih značenja konvencionalno izražavaju jezičnim oblicima koji se koriste u nekim tipičnim komunikacijskim situacijama u tekstovima analiziranih znanstvenih radova. Doprinos je doktorskoga rada što prepoznaje dokaznost kao jednu od temeljnih konceptualnih kategorija prirodnoga jezika te kao nezaobilaznu kategoriju u jeziku znanosti. Nadalje, rezultati istraživanja potvrđuju da je dokazno obilježavanje i dokaznu interpretaciju iskaza nužno sagledavati u okviru pragmatike, tj. stvarne jezične uporabe, kao dinamičnu jezičnu aktivnost, proces izgradnje značenja koji se događa u širem društvenom kontekstu kulture pojedine znanstvene discipline i znanstvene zajednice kojoj se tekst obraća i kojoj konceptualizatori pripadaju.
znanstveni diskurs, dokazne strategije, glagoli izvješćivanja, perspektive izvješćivanja, diskursne funkcije, tipovi znanja, retoričko konstruiranje znanja, epistemološki stav
nije evidentirano
engleski
Reporting verbs as evidentials in research articles in English and Croatian
nije evidentirano
scientific discourse, evidential strategies, reporting perspectives, discourse functions, types of knowledge, rhetorical construction of knowledge, epistemological stance
nije evidentirano
Podaci o izdanju
273
07.07.2017.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb