Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti (CROSBI ID 41528)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Srhoj, Vinko Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti // Kosta Strajnić, život i djelo / Ivan Viđen (ur.). Dubrovnik : Zagreb: Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku ; Institut za povijest umjetnosti, 2009. str. 30-49

Podaci o odgovornosti

Srhoj, Vinko

hrvatski

Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti

Rad razmatra djelovanje umjetničkog kritičara i publiciste Koste Strajnića pred Prvi svjetski rat, tijekom rata i u međuratnom razdoblju. Strajnić tada pristaje uz nacionalno-romantičnu struju naše moderne umjetnosti koja kroz djelovanje udruženja Medulić i Ivana Meštrovića propagira ideju nacionalnog stila ili rasnog izraza, koju je moguće provesti na političkoj i kulturnoj podlozi jugoslavenskog ujedinjenja. Suprotstavljajući se ideji da umjetnost može biti anacionalna, smatra gotovo cjelokupnu umjetnost do pojave Meštrovića, stranim uplivom i perifernom imitacijom. Također ističe da „kada se traži nacionalna umjetnost, traži se u prvom redu originalna umjetnost“ (K.S.). Strajnićevo dokazivanje da smo na samom pragu stvaranja velikog stila s obilježjima svih južnoslavenskih naroda, potkrijepljeno je kroz kiparske fragmente i arhitektonski koncept Meštrovićeva Vidovdanskog hrama. Rad sustavno prati razvoj Strajnićeve ideje o umjetnosti nacionalnog izraza, problematizirajući neke njegove idealistične i propagandističke postavke, te kontrastirajući Strajnićeve ideje s onim njegovih istomišljenika i oponenata. Također se naglašava paradoks da i Strajnić, kao protivnik austrijske državne ideje, zagovara upravo stilove secesije, simbolizma i monumnentalizma, poniklih u mrskom političkom okruženju Monarhije, misleći da je to naš nacionalni stil, a ne kultura političkog neprijatelja. Povlači i razdjelnica između Strajnićeva preddubrovačkog razdoblja i nakon dolaska u Dubrovnik 1928. godine, kada kritičar sve manje zagovara programatski nacionalizma i simbolistički monumentalizam Medulića i Meštrovića, a sve više odjeke plenerizma i impresionizma koji se sugestivnije nameću već u drugom desetljeću među zagovornicima i nasljedovateljima „čistoga slikarstva“ tzv. hrvatske škole u Münchenu.

Kosta Strajnić, Vidovdanski hram, Ivan Meštrović, jugoslavenski nacionalizam, Dubrovnik

nije evidentirano

engleski

Kosta Strajnić and idea of national style in art

nije evidentirano

Kosta Strajnić, National style, Vidovdan Temple, Ivan Meštrović, Yugoslav nationalism, Dubrovnik

nije evidentirano

Podaci o prilogu

30-49.

objavljeno

Podaci o knjizi

Kosta Strajnić, život i djelo

Ivan Viđen

Dubrovnik : Zagreb: Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku ; Institut za povijest umjetnosti

2009.

978-953-6316-75-5

Povezanost rada

Povijest umjetnosti