Religija i religijska kretanja u zapadnom Iliriku (orijentalne religije) (CROSBI ID 53263)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Miletić, Željko
hrvatski
Religija i religijska kretanja u zapadnom Iliriku (orijentalne religije)
Kult Serapisa i Izide po Mediteranu šire pomorci. U provinciji Dalmaciji materijalni tragovi kulta (alabastrena glava iz Narone, poklopac sarkofaga dječaka Satrija i djevojčice Maksime iz Salone, votivni žrtvenici iz Petovija) nisu uvjek vezani uz Egipćane. Metroački kult je oficijelan u Rimu od kraja 3. st. pr. Kr., reformirali su ga carevi Klaudije i Antonin Pije. U Dalmaciji je popularan u kozmopolitskim gradovima i lukama, središte arhigalata je Salona u kojoj su vjernici organizirani u kognacije. Dioniz je u rimskom svijetu djelomice poistovjećen s bogom Liberom, koji je u Dalmaciji popularan u svim društvenim slojevima i grupacijama. Epigrafička građa dokazuje postojanje više svetišta. Njemu srodno božanstvo je Sabazije, potvrđen prsnim pločicama i votivnim rukama iz Jadera, Aserije, Domavije, Kornaka i Murse. Rimski Mitrin kult razlikuje se bitno od mitraizma u okviru perzijskog mazdaizma. Sačuvane su brojne tauroktonije i votivne are, kakve su postavljene u svetištima pronađenim u Jajcu, Konavlima, Gackom polju, Konjicu, Osijeku Sisku i Ptuju.
rimska provincija Dalmacija, Izida, Magna Mater, Dioniz, Mitra
nije evidentirano
engleski
Religion and religion movements in the west Illyricum (oriental religions)
nije evidentirano
Roman province Dalmatia, Isis, Magna Mater, Dionysos, Mithras
nije evidentirano
Podaci o prilogu
243-251.
objavljeno
Podaci o knjizi
Klasični Rim na tlu Hrvatske. Arhitektura, urbanizam, skulptura
Šegvić, Marina ; Marković, Danijela
Zagreb: Galerija Klovićevi dvori
2014.
978-953-271-077-9