Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Predodžbe djetinjstva i preobrazbe bajke. Primjer hrvatske dječje književnosti 19. stoljeća (CROSBI ID 165297)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Hameršak, Marijana Predodžbe djetinjstva i preobrazbe bajke. Primjer hrvatske dječje književnosti 19. stoljeća // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 42 (2010), 156(2); 113-123

Podaci o odgovornosti

Hameršak, Marijana

hrvatski

Predodžbe djetinjstva i preobrazbe bajke. Primjer hrvatske dječje književnosti 19. stoljeća

U radu se primjenom komparativne mikropovijesne perspektive raspravlja o prvim bajkama hrvatske dječje periodičke književnosti, odnosno, o prvim bajkama hrvatske dječje književnosti općenito. Temeljem usporedbe tekstova i paratekstova bajki uvrštenih u časopis Bosiljak (1864-1868) s bajkama objavljenim u prvom desetljeću časopisa Smilje (1873-1945), autorica izdvaja i interpretira predodžbe bajke i djetinjstva inaugurirane u hrvatskom društvu druge polovice 19. stoljeća. Na temelju analize žanrovskih preferencija, kao i metanarativnih okvira priča koje su iz Bosiljka „prenesene“ u Smilje, argumentira tezu prema kojoj je Smilje za razliku od pučko-dječjeg Bosiljka pretpostavljalo da je djetinjstvu odjelito, ali tranzitno, u odnosu na odraslost manjkavo životno doba. Na temelju udjela bajki u cjelokupnom korpusu Smilja, kao i na temelju njihove usmjerenosti na poslušnost te na mehanizme poučljivosti primjerom i zabavne pouke, zaključuje, nadalje, da se bajkama u Smilju, a nasuprot praksi u Bosiljku, nije pridruživala neka samo njima namijenjena funkcija. Od bajki Smilja se kao i od tada favoriziranog žanra dječje književnosti, moralističkih pripovijedaka, očekivala ponajprije distribucija društveno poželjnih vrijednosti i modela ponašanja. Umjesto u procesu zamišljanja nacije, bajke Smilja trebale su sudjelovati u procesu diferencijalizacije djetinjstva i odgoja građana, članova nacije.

predodžbe djetinjstva; bajke; hrvatska dječja književnost; 19. stoljeće

nije evidentirano

engleski

Formations of Childhood and Transformations of Fairy Tales. The Case of Croatian Children's Literature in the Late 19th Century

nije evidentirano

conceptions of childhood; fairy tales; Croatian children's literature; 19th century

nije evidentirano

Podaci o izdanju

42 (156(2))

2010.

113-123

objavljeno

0455-0463

Povezanost rada

Etnologija i antropologija