Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Smjernice za razvoj nastave iz kliničke farmacije na FBF-u (CROSBI ID 469042)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Jadrijević-Mladar, Milena Smjernice za razvoj nastave iz kliničke farmacije na FBF-u // Knjiga sažetaka-1. Hrvatski seminar iz bolničke farmacije / Bećirević-Laćan, Mira (ur.). Zagreb: Farmaceutsko-biokemijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 1997. str. 59-61-x

Podaci o odgovornosti

Jadrijević-Mladar, Milena

hrvatski

Smjernice za razvoj nastave iz kliničke farmacije na FBF-u

Uvođenje koncepta kliničke farmacije sigurno je jedna od najdramatičnijih promjena koja pogađa i farmaceutsko obrazovanje i buduću farmaceutsku praksu. Uključivanje farmaceuta u vođenje i praćenje farmakoterapije, preuzimanje veće odgovornosti za njene ishode, veće pružanje informacija o lijekovima, zahtijeva od farmaceuta aktivno kliničko znanje, iskustva i vještine, koje će farmaceutu omogućiti da prepozna, spriječi ili riješi probleme nastale u svezi s lijekom. Zbog toga je nužan razvoj nastave iz kliničke farmacije kroz koju bi se ta znanja i vještine stjecale. Pri organizaciji nastave iz kliničke farmacije treba imati na umu da uvođenje nove discipline ne znači samo uvođenje novih sadržaja već i uvođenje nove interdisciplinarne nastavne metodologije kakva se prakticira na nekim farmaceutskim fakultetima već dugi niz godina (St. Louis College of Pharmacy, Faulty of Pharmacy University of Toronto,...). Ta nastavna metodologija se razlikuje od klasičnog načina podučavanja koji dominira na većini europskih fakulteta farmacije u kojima nastavnik predaje znanje "ex cathedra", i odgovara za izbor informacija i vještina koje se očekuju od studenta da uči (student uči da položi ispit, akumulira pasivno znanje i nije odgovoran za svoju vlastitu izobrazbu). Rješenje problema inercije u izobrazbi i didaktici leži u uvođenju novog načina podučavanja pri čemu se, osim na sadržaj, pozornost pridaje načinu i procesu učenja, jer samo znanje bez vještine njegove primjene, nije višedovoljno. Uvođenje interdisciplinarne nastavne metodologije u nastavne programe, koja se temelji na "rješavanju problema" (Problem-based learning), metodi podučavanja sličnoj tzv. Kliničkom načinu prosuđivanja i kliničkom donošenju odluka, studente se kasnije diplomirane farmaceutske stručnjake, osposobljava i navikava da povezuju teorijsko znanje s iskustvom iz prakse. Studenti uključeni u program "rješavanja problema" odgovorni su za širinu svog znanja, motiviraniji su za učenje, aktivno sudjeluju u procesu stjecanja znanja/rješavanju problema, sposobniji su pri susretu s problemima i zahtjevima svakodnevne prakse. Neki klinički orjentirani farmaceutski fakulteti primjenili ovu metodu kroz sve godine studija, dok je drugi prakticiraju u višim godinama ili kao dodatnu dvogodišnje izobrazbu nakon postizanja diplome na fakultetu s klasičnimm nastavnim programima. Klinička farmacija uvedena je u dodiplomsku nastavu na svim zapadnoeuropskim fakultetima, pa u vrijeme harmonizacije i ujednačavanja nastavnih programa u Europi u tzv. Paneuropski model , stvara potrebu za uvođenjem te nastavne discipline i na našem fakultetu. Znanje iz kliničke farmacije nijenužno samo bolničkim farmaceutima, danas sve veća primjena OTC-lijekova zahtijeva i od farmaceuta u javnim ljekarnama znanje i vještine kliničkog prosuđivanja. Pogrešno bi pri tom bilo shvatiti da su neka znanja koja se stječu klasičnim nastavnim programom izobrazbe (primjerice iz kemije, fizike, biologije, fiziologije, i sl.) nepotrebna. Ona su temelj svih pretpostavki za buduću nadogradnju raličitih profila farmaceutskih stručnjaka, ali te programe treba racionalizirati sa svrhom rasterećenja studija i uvođenja neophodnih nastavnih disciplina (kliničke farmacije,moderne farmakoterapije i farmakokinetike, komunikacijskih vještina-govornih, pisanih, vještina savjetovanja pacijenta i sl.). Sagledavanje naših potreba i mogućnosti (ekonomskih, zakonskih, nastavno strategijskih), razvojem i uvođenjem dodatnih disciplina u postojeći nastavni program donekle bi se ublažio raskorak između izobrazbe i zahtjeva struke, te približilo hrvatske farmaceute njihovim kolegama u razvijenim zemljama zapadne Europe. Ukratko će biti dan prikaz smjernica za razvoj kliničke farmacije na FBF-u kao poticaj za daljnju raspravu. 1H. H. Wolf et all., Paper from the Commision to Implement Change in Pharmaceutical Education, Maintaining Our Commitment to Change, Am. J. Pharm. Ed., Vol. 60, 378, 1996. 2M. S. Maddux et all., Developing a Curriculum for Tomorow's Pharmacy Practitioners, Pharmaguide to Hospital Medicine, Vol. 9, 1, 1996. 3T. Maguire, All Change for Station Future, The Pharmaceutical Journal, Vol. 255, 6855, 1995.

Klinička farmacija; Klinički nastavni program; Razvoj nastave; Učenje metodom rješavanja problema

nije evidentirano

engleski

Directions for Development of Clinical Pharmacy Curriculum at FBF

nije evidentirano

Clinical Pharmacy; Clinicl curriculum; Curriculum development; Problem-based learning

nije evidentirano

Podaci o prilogu

59-61-x.

1997.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Knjiga sažetaka-1. Hrvatski seminar iz bolničke farmacije

Bećirević-Laćan, Mira

Zagreb: Farmaceutsko-biokemijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Podaci o skupu

1. Hrvatski seminar iz bolničke (kliničke) farmacije

pozvano predavanje

25.04.1997-26.04.1997

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Kemija