Prilozi proučavanju crkve Svetog Mateja u Splitu (CROSBI ID 176875)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Basić, Ivan
hrvatski
Prilozi proučavanju crkve Svetog Mateja u Splitu
Crkva svetog Mateja, koja se do 1881. nalazila uz južni ulaz u splitsku katedralu, interpolirana je, u smjeru istok-zapad, između periptera i temenosa Dioklecijanova mauzoleja. Brojnost i razina uščuvanosti prethodećih struktura sačuvanih u crkvi sv. Mateja upućuju da je građevina podignuta u najranijem srednjovjekovnom razdoblju, vremenu koje je još vjerno čuvalo izvornu dispoziciju Dioklecijanove građevine. U crkvi se izvorno nalazio sarkofag s epitafom nadbiskupa Ivana iz druge polovine 8. st., poveziv s osobom obnovitelja salonitanske nadbiskupije u Splitu, Ivana iz Ravene, o kojem podatke donosi splitski arhiđakon Toma u kronici Historia Salonitana (13. st.). Analiza izvorâ relevantnih za grobno mjesto nadbiskupa Ivana Ravenjanina (kronika A Cutheisa iz 14. st. i njegov katalog splitskih nadbiskupa) pokazala je da podaci kojima ti izvori raspolažu također potječu iz ranosrednjovjekovne starine. Kronološki raspon u kojem nastaje tipska formula uklesana na poklopcu nadbiskupova sarkofaga, njene epigrafičke odlike i usporedba s pokojnikovim epitafom povezuju ju s vremenom uklesivanja dužeg natpisa te izrade reljefnog ukrasa prednjice sarkofaga u isti horizont, konac 8. stoljeća, te kao najizglednijeg kandidata za vlasnika sarkofaga raskrivaju nadbiskupa Ivana (oko 787.). Odabir mjesta za sarkofag priora Petra neposredno uz ulaz u crkvu sv. Mateja u 9. stoljeću, kao i artikulacija reljefnog ukrasa te dispozicija istog spram epitafa preuzete sa sarkofaga nadbiskupa Ivana utvrđuju da je priorov sarkofag posterioran nadbiskupovom sarkofagu i crkvi u kojoj se nalazi. Opis unutrašnjosti crkve D. Farlatija (18. st.), u kombinaciji s više drugih naznaka, potvrđuje da su sarkofag i crkva kojoj je namijenjen nastali istovremeno, te da je nadbiskupova grobnica od početka zamišljena u okviru arhitektonske cjeline građevine, u kojoj je bila monumentalizirana konstruiranjem arkosolija. Ikonografska inačica reljefnog ukrasa sarkofaga u obliku ukriženih ljiljana, kao i njegova specifična simbolika, provenijencijom su iz Ravene ranokršćanskog razdoblja, što je u skladu ne samo s porijeklom nadbiskupa sahranjenog u kapeli, već i sa njenom jedinstvenom posvetom sv. Mateju, također ravenskog ishodišta, koja je i kreativno usklađena sa ikonografskim programom sarkofaga. Sarkofag, crkvu sv. Mateja i osobu Ivana Ravenjanina zaključno se povezuje sa splitskim nadbiskupom Ivanom s kraja 8. stoljeća.
Split; crkva Sv. Mateja; Ivan Ravenjanin; sarkofazi; rani srednji vijek; arhitektura; skulptura
nije evidentirano
engleski
Contribution to the Study of the Church of St Matthew in Split
nije evidentirano
Split; the church of St Matthew; John of Ravenna; sarcophagi; early middle ages; architecture; sculpture
nije evidentirano