Paratekst, paraživot i živa para (CROSBI ID 266148)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Majhut, Berislav ; Lovrić Kralj, Sanja Paratekst, paraživot i živa para // Detinjstvo, 45 (2019), 1; 27-44

Majhut, Berislav ; Lovrić Kralj, Sanja

Paratekst, paraživot i živa para

U drugoj polovici dvadesetih godina dvadesetog stoljeća hrvatska književnost je zabilježila jednu neobičnu pojavu. Naime, već odavno poznata forma pripovijedanja u svescima zadobila je ruho periodičnih izdanja te počela izlaziti pod nazivima Zabavni dnevnik, Zabavni tjednik, Zabavne novine, Zanimive novine, Zabavni list, Kriminalne novine, Ilustrirani zabavni tjednik. Riječ je o strategiji kojom su nakladnici specijalizirani za takva izdanja žljeli distributivnu mrežu prodaje putem kioska, koja je bila esencijalni uvjet za masovnu prodaju, i pravno zaštititi od neprijateljski raspoloženih knjižara. Ovaj rad nastoji utvrditi povijesne, društvene, tehnološke i pravne okolnosti koje su uvjetovale i oblikovale pojavu petparačkih izdanja u periodičnoj opremi. Istražit će se motivi, narav i intenzitet sukoba knjižara i trafikanata koji su bitno obilježili razmatranu nakladničku pojavu. Ispitat će se paratekst ovih izdanja, njegov razvoj i funkcije. Također, pokušat će se stratificirati čitateljska publika, utvrditi koje je mjesto takvih izdanja u životnoj svakodnevici čitatelja te, napokon, kako su djeca i adolescenti sudjelovali u recepciji tih izdanja.

Hrvatska trivijalna književnost, petparačka književnost, petparački romani, romani za groš, dječja trivijalna književnost

Paratext, Paralife and Lot of Money (Paratext, circumstances of daily life of reader and lot of money)

Croatian trivial literature, cheap literature, dime novels, children's trivial literature