Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi (CROSBI ID 680799)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Hržica, Gordana ; Kuvačić, Lucija ; Trtanj, Ivana
hrvatski
Od miša do krtice: rječnička raznolikost djece predškolske i rane školske dobi
Razvoj aktivnoga rječnika moguće je mjeriti mjerama rječničke raznolikosti (Malvern i sur. 2004). No, najčešće rabljene mjere broj natuknica (engl. number of different words – NDW) ili omjer različnica i pojavnica (engl. type-token ratio – TTR) pokazale su metodološka ograničenja zbog svoje ovisnosti o duljini jezičnoga uzorka (transkripta) te su osmišljene nove (primjerice, VOCabulary Diversity – D ili Moving average TTR – MATTR ; pregled: McCarthy i Jarvis 2010). Nema sporazuma o najboljoj mjeri, a validacija mjera većinom je provedena na pisanim tekstovima te na engleskom jeziku (Hržica i Roch 2019). Ovim se istraživanjem željelo istražiti mogu li mjere rječničke raznolikosti razlikovati pripovjedne uzorke djece različite dobi. Uzorak je činilo 157 ispitanika u četiri dobne skupine: (1) od 3 ; 00 do 5 ; 11, (2) od 6 ; 00 do 7 ; 11, (3) od 8 ; 00 do 9 ; 11 te (4) od 10 ; 00 do 11 ; 03. S pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer 1969.) ispitanici su ispričali priču. Izračunate su mjere NDW, TTR, D i MATTR. Deskriptivni podatci istraživanja pokazuju da stupanj rječničke raznolikosti mjeren svim mjerama raste s dobi. Međutim, neke mjere (TTR, MATTR) bolje su razlikovale skupine. Rezultati Kruskal-Wallis testa pokazuju da je NDW razlikovao skupinu 1 od 2 i 3 (H=-42, 964, p<0, 01 ; H=-35, 143, p<0, 01). Mjera D razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-46, 262, p<0, 01 ; H=-38, 895, p<0, 01), dok TTR razlikuje skupinu 4 od 1, 2 i 3 (H=-30, 778, p<0, 05 ; H=-32, 179, p<0, 01 ; H=-31, 915, p<0, 05). Mjera MATTR razlikuje skupinu 4 od 1 i 2 (H=-54, 369, p<0, 01 ; H=-44, 903, p<0, 01), zatim 1 od 3 (H=-36, 654, p<0, 01), 2 od 3 (H=-27, 188, p<0, 05), ali ne i 1 i 2 te 3 i 4. S obzirom na to da su takve razlike među skupinama preduvjet procjene, rezultati upućuju na prikladnost nekih mjera za procjenu rječničke raznolikosti djece predškolske i rane školske dobi. Također, doprinose i međunarodnim istraživanjima o pouzdanosti i valjanosti takvih mjera na podatcima o govorenom jeziku.
rječnička raznolikost, leksičke mjere, govoreni jezik
nije evidentirano
engleski
From mouse to mole: lexical diversity in preschool and early school-aged children
nije evidentirano
lexical diversity, lexical measures, spoken language
nije evidentirano
Podaci o prilogu
40-40.
2019.
nije evidentirano
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Dijete i jezik danas - Dijete i jezični identiteti - knjižica sažetaka
Podaci o skupu
9. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Dijete i jezični identiteti
predavanje
12.09.2019-14.09.2019
Osijek, Hrvatska