Senzorna integracija i intervencije pomoću konja (CROSBI ID 18225)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | međunarodna recenzija

Tatković, Nevenka ; Tatković, Sanja ; Krmpotić, Jelena Senzorna integracija i intervencije pomoću konja. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, 2018

Tatković, Nevenka ; Tatković, Sanja ; Krmpotić, Jelena

Senzorna integracija i intervencije pomoću konja

Znanstvena monografija "Senzorna integracija i intervencije pomoću konja" bavi se vrlo kompleksnim pitanjem senzorne integracije i teškoćama koje se mogu javiti pri rođenju ili tijekom djetetova razvoja, a odnose se na danas još nedovoljno istraženo područje senzornoga povezivanja, procesuiranja i organizacije senzornih informacija u cjelinu. U prvim poglavljima monografije polazi se od teorijskoga razmatranja problema senzorne integracije i uloge mozga u funkcioniranju pojedinih senzornih sustava, a potom se autorice usmjeravaju na pitanje teškoća senzorne integracije. Detaljno teorijski obrazlažu djelovanje osam senzornih sustava: vestibularnoga, taktilnoga, vizualnoga, auditivnoga, gustativnoga, olfaktornoga, proprioceptivnoga i interoceptivnoga sustava. Posebno razmatraju pitanje povezanosti osjetnih sustava, koje je važno za normalno funkcioniranje čovjeka. Nakon opsežnoga prikaza djelovanja pojedinoga senzornog sustava daje se opis potencijalnih teškoća senzorne integracije, kako bi se čitatelju olakšalo prepoznavanje senzornih teškoća djeteta u cilju pravovremenoga poduzimanja potrebnih mjera. Posebno poglavlje posvećeno je intervencijama pomoću konja, osmišljavanju i provođenju aktivnosti s ciljem pomaganja djetetu u procesu integracije senzornih podražaja i ublažavanju teškoća koje se posredno mogu odraziti na njegovu komunikaciju, socijalnu interakciju, motoričke spretnosti i sposobnosti, samopoštovanje, sliku o sebi, školski uspjeh i mnoge druge aspekte djetetova života. U navedenom su poglavlju opisani preduvjeti za provođenje intervencija pomoću konja usmjerenih poticanju senzorne integracije, a to su: stručnjaci koji rade s djecom, konj, oprema i odgovarajuća okolina. Ističe se važnost konja kao izvora mnogobrojnih podražaja u procesu intervencija i terapije, izuzetno značajnih za dijete s teškoćama senzorne integracije. Monografija također sadrži primjere ciljanih aktivnosti senzorne integracije u intervencijama pomoću konja, kao i poglavlje o poremećajima autističnoga spektra, u kojemu rezultati brojnih znanstvenih istraživanja ukazuju na pozitivne učinke terapije pomoću konja prismanjenju samostimulirajućih ponašanja, povećanja funkcionalnih ponašanja, poboljšanja komunikacije, ekspresivnoga jezika, socijalizacije, motorike te govorne i posturalne praksije. Konji također mogu pomoći organizirati ili omogućiti senzorni unos koji je djetetu neophodan kako bi smanjilo svoja neregulirana ponašanja (hiperaktivnost i iritabilnost). Na kraju se nalazi sažetak na hrvatskome i engleskome jeziku, kazalo pojmova i autora te popis slika i fotografija, što olakšava čitatelju snalaženje u tekstu. Monografija donosi i suvremenu literaturu iz obrađenoga znanstvenog područja, koja još uvijek nije dovoljno dostupna hrvatskim čitateljima, kao i kratke životopise autorica te izvatke iz recenzija monografije. Ova znanstvena monografija suvremeno je napisan tekst o aktualnoj temi, koji će doprinijeti boljemu razumijevanju problema senzorne integracije i drugačijemu pristupu u radu s djecom koja imaju teškoće na tome planu. Autorice, naime, iz praktičnoga iskustva u radu s djecom koja imaju teškoća na senzornome planu skreću pozornost čitatelja na to da se problemima senzorne integracije može prići i iz drugačijega kuta gledišta, odnosno da se u kontekst organiziranoga okruženja za pomoć djeci s tekoćama može uključiti i konj. U skladu je to s najnovijim teorijama, koje zastupaju stajališta da se i izvan klasičnoga, zatvorenoga, terapeutskoga okruženja može u prirodi, kroz zabavu i pozitivne emocije, uz pomoć životinja (konja), pomoći djeci da kvalitetnije žive i postižu uspjehe na mnogim životnim područjima. Monografijom se mogu koristiti roditelji djece koja imaju navedene teškoće, rehabilitatori, terapeuti, odgojitelji i učitelji, odnosno oni koji se bave odgojem i obrazovanjem, kako bi mogli na pojedinome senzornom području uočiti znakove teškoća senzorne integracije i pravovremeno poduzimati radnje kojima će, kroz senzorno integrativne aktivnosti i intervencije pomoću konja, pomoći djetetu da ostvari priliku za uspješniji odgoj, obrazovanje i djelovanje u životnome okruženju.

senzorna integracija ; intervencije pomoću konja ; senzorni sustavi ; teškoće senzorne integracije ; poremećaji autističnog spektra ; terapija pomoću konja

Sensory Integration and Equine Assisted Interventions

sensory integration ; equine sssisted interventions ; sensory system ; sensory integration developmental difficulties ; autism spectrum disorders ; equine assisted therapy