Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine (CROSBI ID 65501)

Prilog u knjizi | stručni rad

Dulibić, Frano Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine // Vizije grada / Bošnjak Velagić, Lada ; Marciuš, Željko ; Rautar Plančić, Biserka (ur.). Zagreb: Nacionalni muzej moderne umjetnosti, 2019. str. 148-161

Dulibić, Frano

Grad u karikaturi, stripu i animiranom filmu od 1950. do 2018. godine

Iako su karikature i stripovi ponekad bili osporavani kao jeftina i površna zabava, oni na vrlo različite i složene načine preispituju prostor grada, kritički se odnose prema njemu, interpretiraju ga na ironičan ili dramatično ozbiljan način, kao što se to na jednako zanimljiv i složen način događa i u animiranom filmu: od prikaza arhitekture i javnih gradskih prostora do specifičnih interijera, od javnog prometa do gradske infrastrukture, od uredskih do privatnih prostora, od prostora u kojima je čovjek dio velikog i živog mravinjaka do usamljenog pojedinca. Prikaz grada ne predstavlja samo motiv – on predstavlja način življenja, specifični urbani mentalitet prikazanog mjesta i njegovih stanovnika, stanje svijesti drugačije od ljudi koji žive u ruralnom, prirodnijem okolišu, što za građane znači i veću osjetljivost (ili neosjetljivost) prema prirodi. Grad je motiv samo na površinskoj razini, pulsiranje grada osjeća se ispod površine, zamršeni kompleks u kojem čas prevladava odbojnost prema gradu zbog otuđenosti i osamljenosti pojedinca, kao i obožavanje urbanog zbog nebrojenih užitaka koje može pružiti samo živi, potentni grad. Različiti oblici pop kulture imali su značajnu ulogu za hrvatsko društvo u razdoblju poslijeratne Jugoslavije, od pedesetih godina na dalje, jer su u onom vremenu predstavljali jednu od najvažnijih poveznica sa zapadnoeuropskom i američkom urbanom kulturom. Karikatura, strip, ilustracija i animirani film predstavljaju posebnosti urbane kulture te je obogaćuju i nadograđuju stvarajući specifičan sloj bez kojeg grad ne bi bio grad kakvog poznajemo. Brojne generacije odrastale su i formirale se uz medije popularne kulture, među kojima su se isticali oni koji su povezali prvo riječ i (nepokretnu) sliku u segmentu popularne likovne produkcije: karikaturi, stripu i ilustraciji, a potom i u pokretnoj slici animiranog filma. Taj dio popularne kulture i danas ima svoje mjesto i publiku svih dobnih skupina bez koje urbani identitet ne bi bio cjelovit.

karikatura, strip, animirani film, popularna kultura, utopija, distopija

A City in Graphic Cartoon, Comic Strip and Animated Film from 1950 to 2018

graphic cartoon, comic strip, animated cartoon, pop culture, utopia, dystopia