Obrazovna nejednakost školskog postignuća STEM područja u različitim dijelovima Hrvatske (CROSBI ID 686229)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Blažev, Mirta ; Burušić, Josip
hrvatski
Obrazovna nejednakost školskog postignuća STEM područja u različitim dijelovima Hrvatske
Školska postignuća trebala bi biti funkcija talenta, ambicije i truda u školi, neovisno o raznim društvenim obilježjima pojedinca – SES- u, spolu i etnicitetu (Montt, 2011). Škole bi trebale pružiti jednake mogućnosti za učenjem i identificirati razlike među učenicima, kako bi se oni pošteno alocirali na tržište rada. Primjećeno je i smanjenje interesiranja učenika za obrazovna područja i zanimanja vezana uz prirodoslovlje, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku (STEM područje), posebice za pojedine skupine učenika – djevojčice i učenici nižeg SES-a (Museus, Palmer, Davis i Maramba, 2011 ; Pajares, 1996). Stoga, cilj ovog istraživanja je utvrditi prisutnosti obrazovne nejednakosti školskog postignuća u različitim dijelovima Hrvatske te obzirom na različite predmete (STEM i neSTEM) na završetku razredne i predmetne nastave u Hrvatskoj. Podaci korišteni u istraživanju su prikupljeni u okviru projekta Vanjskog vrednovanja obrazovnih postignuća učenika osnovnih škola u Republici Hrvatskoj 2007./2008. godine (Burušić i sur., 2008). U istraživanju su sudjelovali svi učenici četvrtih i osmih razreda iz 844 redovite osnovne škole u Republici Hrvatskoj čije je postignuće mjereno na kraju razredne, tj. predmetne nastave (ukupni N=46196). Učenici su ispitani skupno i istovremeno u karakterističnim uvjetima za grupna testiranja u svim školama u Republici Hrvatskoj. Školsko postignuće je mjereno objektivnim papir-olovka ispitima znanja iz hrvatskog jezika, matematike, prirode i društva, fizike, biologije, kemije, geografije, povijesti i integracije nastavnih sadržaja. Prosječan rezultat škole dobiven je kao aritmetička sredina prosječnih rezultata iz svih predmeta. Obrazovna nejednakost učeničkog postignuća pojedine županije i predmeta izračunata je preko koeficijenata varijabilnosti. Rezultati su pokazali kako je u razvijenijim županijama prisutnost obrazovne nejednakosti školskog postignuća manja nego u manje razvijenim županijama. Također, rezultati su pokazali kako je obrazovna nejednakost školskog postignuća veća u predmetima iz STEM kategorije naspram neSTEM predmeta kroz većinu županija, podjednako za razrednu i predmetnu nastavu. Ovakvi rezultati ukazuju na postojanje nešto veće obrazovne nejednakosti školskog postignuća u manje razvijenim područjima Republike Hrvatske kao i u STEM predmetima. Navedeno može ukazivati na nepostojanje jednakih obrazovnih mogućnosti u Hrvatskoj za sve učenike, zbog čega je potrebno osmisliti efektivan i efikasan obrazovan sustav koji će ujedno podržavati i socijalnu ravnopravnost.
obrazovna nejednakost, školsko postignuće, STEM, vanjsko vrednovanje, osnovna škola
nije evidentirano
engleski
STEM school achievement educational inequality in different parts of Croatia
nije evidentirano
gender inequality, school achievement, STEM, external evaluation, primary school
nije evidentirano
Podaci o prilogu
142-142.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
20. dani psihologije u Zadru
poster
19.05.2016-21.05.2016
Zadar, Hrvatska