Značaj vrijednosti IgE u krvi pupkovine za razvoj alergije u prvim godinama života (CROSBI ID 336138)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Flajšman-Raspor, Sanja Značaj vrijednosti IgE u krvi pupkovine za razvoj alergije u prvim godinama života / Katalinić-Franulović, Jadranka (mentor); Rijeka, Medicinski fakultet u Rijeci, . 2001

Flajšman-Raspor, Sanja

Katalinić-Franulović, Jadranka

Značaj vrijednosti IgE u krvi pupkovine za razvoj alergije u prvim godinama života

Atopija je prdispozicija jedinke prema ispoljavanju odgovora preosjetljivosti na alergenu stimulaciju. Alergijske manifestacije su posljedica imunološke reakcije tipa I - reakcije trenutačne preosjetljivosti. Ove imunološke reakcije odigravaju se posredovanjem imunoglobulina E (IgE). Alergijske bolesti posljednjih desetljeća postaj se veći socio - medicinski problem zbog svoje rastuće incidencije i prevalencije pa sustoga atopija i alergijske bolesti postale vlikim interesom i liječnika i epidemiologa. Ovim istraživanjem željeli smo dodati još jednu kockicu u slagalicu za rasvjetljavanje uzroka sve raširenije pojave alergijskih bolesti, "blagodati" razvijenoga industijskog svijeta. Cilj istraživanja bio je utvrditi utjecaj određenih rizičnih čimbenika (pozitivna obiteljska anamneza za alergiju, primanje progesterona tijekom rudnoće, pušenje majke u trudnoći) na razinu IgE u krvi pupkovine, te razvoj alergijskih smetnji u prvim godinama života. Tijekom 1990. pa sve do 1993. godine analizirana je razina IgE u krvi pupkovine u nelesekcioniranoj grupi novorođenčadi. Normalnom razinom IgE smatrana je ona koja je manja od 0.9 kJ/L. Uvidom u liječničku dokumentaciju, vođenu od rođenja u nadležnim pedijatrijskim ambulantama Rijeke i bliže okolice, dobiveni su podaci od 163 djece (78 djevojčica i 85 dječaka) u dobi od 6.5 do 9.5 godina. Djeca su bila podijeljena u dvije grupe na osnovi razine IgE u krvi pupkovine: - s povišenim vrijednostima IgE ukrvi pupkovine (50 djece ; 19 djevojčica i 31 dječak) - s normalnim vrijednostima IgE u krvi pupkovine (113 djece ; 59 djevojčica i 54 dječaka). Ispitivan je nastanak respiratornih alergijskih smetnji (astma, opstruktivni bronhitis, alergijski rinitis), atopijskog dermatitisa i urtikarije. Vrijednosti IgE u krvi pupkovine bili sustatistički značajnije više u dječaka (1.0 kJ/L)no u djevojčica (0.68 kJ/L), p=0.05. Analizom utjecaja rizičnih čimbenika na razvoj alergijskih smetnji u prvim godinama života nije dobivena statistički značajna razlika između dviju ispitivanih grupa djece. Analizirana je i pojava alergijskih smetnji u cjelokupnoj grupi djece. Od 163 djece, 92 (56%) ispoljilo je neku od ispitivanih alergijskih manifestacija. Rizični čimbenici prisutni kod rođenja nisu imali upliva na razvoj alergijskih smetnji. Rezultati ovog ispitivanja sukladni su s rezultatima novijih velikih studija provođenih u Europi i SAD-u. Na osnovi ovog ispitivanja i podataka iz literature može se zaključiti da još uvijek nema zadovoljavajućeg čimbenika koji bi u novorođenačkoj dobi ukazao na mogućnost oboljevanja od alergije u dječjoj dobi. Ostaju nam mjere prevencije za one koji imaju jaku obiteljsku predispoziciju ili više rizičnih čimbenika. Podatak da više od polovice djece u ispitivanoj grupi ima alergijske smetnje otvara nova pitanja o čimbenicima koji su doveli do tako visokog pobola. Vjerujemo da su čimbenici okoliša, više no drugi, odgovorni za ovaj zabrinjavajući podatak.

IgE u krvi pupkovine; atopija

The significance of cord blood IgE for atopy in the first years of life

cord blood IgE; atopy