Slobodne masne kiseline leđne moždine netraumatiziranih i traumatiziranih kunića (CROSBI ID 336212)

Pantović, Radojka Slobodne masne kiseline leđne moždine netraumatiziranih i traumatiziranih kunića / Simonić, Ante ; Milin, Čedomila (mentor); Rijeka, Medicinski fakultet u Rijeci, . 2002

Pantović, Radojka

Simonić, Ante ; Milin, Čedomila

Slobodne masne kiseline leđne moždine netraumatiziranih i traumatiziranih kunića

Očuvana morfološko-funkcionalana cjelovitost staničnih membrana jedan je od osnovnih preduvjeta za nesmetan rad stanica središnjeg živčevlja. U tkivu mozga i leđne moždine u fiziološkim uvjetima velike količine masnih kiselina vezane su u fosfolipidima staničnih membrana. Vrlo malo ih je u slobodnom obliku. Brojna patološka događanja u središnjem živčevlju uzrokuje porast unutarstanične koncentracije Ca2+, aktivaciju fosfolipaze i oslobađanje masnih kiselina iz fosfolipida. Ishod navedenih događanja je porast razine slobodnih masnih kiselina. One, osobito arahidonska, utječu na funkcije specifičnih ionskih kanala mehanizmima koji ne uključuju enzimatsku pretvorbu arahidonske kiseline u oksidacijske proizvode. Budući da masne kiseline izravno utječu na aktivnost nekih kanala i enzima, one se mogu smatrati novim razredom prvih ili drugih glasnika stanice. Cilj istraživanja: U ovoj doktorskoj disertaciji kromatografski su identificirane i kvantificirane zasićene i nezasićene slobodne masne kiseline: palmitinska, stearinska, oleinska, arahidonska, dokozaheksaenska, te ukupne slobodne masne kiseline, kao relevantni biokemijski pokazatelji oštećenja fosfolipidnog dijela na nivou stanične membrane u eksperimentalnom modelu traume leđne moždine kunića. Istražen je: - učinak traume na razinu slobodnih masnih kiselina, - učinak indometacina, inhibitora ciklooksigenaze na razinu slobodnih masnih kiselina, - učinak nimodipina, blokatora kalcijskih kanala na razinu slobodnih masnih kiselina, - učinak antioksidansa C-vitamina, na razinu slobodnih masnih kiselina, - učinak hiperbaričke oksigenacije na razinu slobodnih masnih kiselina, te - učinci kombinacije različitih terapeutskih pristupa na razinu slobodnih masnih kiselina. Materijal i metode: Iz isječaka leđnih moždina kunića izolirani su modificiranom Folch-ovom metodom ukupni lipidi, a potom preparativnom tankoslojnom kromatografijom slobodne masne kiseline, koje su analizirane kao metilni esteri plinskom kromatografijom. Statistička obrada podataka učinjena je analizom varijanci kombiniranom s Tukey HSD testom (pŁ0, 05). Rezultati: Razine ispitivanih slobodnih masnih kiselina, pogotovo arahidonske, porasle su u ispitivanim isječcima leđne moždine traumatiziranih kunića, u odnosu na netraumatizirane, samo laminektomizirane kuniće. Ispitivane tvari, indometacin, nimodipin i C-vitamin, te hiperbarička oksigenacija, znakovito snižavaju razinu ispitivanih slobodnih masnih kiselina u traumatiziranih kunića. Kombinacije hiperbaričke oksigenacije i ispitivanih tvari, također statistički znakovito snižavaju razinu ispitivanih slobodnih masnih kiselina u traumatiziranih kunića. Zaključak: Slobodne masne kiseline, posebno arahidonska, koristan su pokazatelj nekroze tkiva. Dobiveni rezultati doprinose razumijevanju mehanizama oštećenja stanica leđne moždine uzrokovanog eksperimentalnom traumom, te traženju odgovarajućeg, efikasnog terapijskog pristupa kod ovakvih stanja.

arahidonska kiselina; hiperbarička oksigenacija; indometacin; kunić; nimodipin; plinska kromatografija; slobodne masne kiseline; trauma leđne moždine; vitamin C

Spinal cord free fatty acids of nontraumatised and traumatised rabbits

arachidonic acid; chromatography; C-vitamine; free fatty acids; indomethacin; hyperbaric oxigenation; nimodipine; rabbit; spinal cord injury