Procesi urbane transformacije u Istočnoj Slavoniji - utjecaji globalnih i regionalnih promjena (CROSBI ID 489079)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Jukić, Tihomir ; Pegan, Srečko
hrvatski
Procesi urbane transformacije u Istočnoj Slavoniji - utjecaji globalnih i regionalnih promjena
Geopolitička i geostrateška uloga istočne Slavonije značajna je za proces urbane transformacije. Nakon poratnog desetljeća koje je karakteriziralo zatvaranje ove regije prema susjednima i njeno udaljavanje od glavnih europskih ekonomskih i prometnih koridora. Proces globalizacije prisutan i u srednjoj Europi očituje se u jačanju međudržavne regionalizacije i postupnom regionalnom otvaranju međudržavne suradnje. Izostajanjem aktivnije državne ekonomske politike većina središnjih gradova istočne Hrvatske kao i ostalih post-socijalističkih gradova središnje Europe bori se za nove investicije i nove razvojne programe. Tranzicijski i globalizacijski procesi uopće prisutni na prostoru središnje Europe veliki trag ostavljaju i u procesu osmišljavanja strategije razvoja istočnog dijela Hrvatske. Planirani novi putovi kretanja dobara, kapitala i ljudi od središnje Europe ka Jadranu vode upravo preko istočne Slavonije. U poslijeratnom periodu taj prostor karakterizira ekonomsko i tehnološko zaostajanje, a prisutne su i velike demografske promjene. Utjecaj novoplaniranih europskih plovnih, infrastrukturnih i prometnih koridora i planirana međudržavna regionalna suradnja direktno utječu na buduću urbanu mrežu i planiranje gradova istočne Hrvatske. Planirani europski plavni put Dunavom i Savom srednjoeuropski prometni kolni i željeznički koridor Mađarska - istočna Hrvatska - BiH - Jadran (Vc) izazvati će znatne promjene ne samo u međuregionalnoj suradnji u mjeru sjever-jug nego i na procese planiranja gradova koji se nalaze u okruženju tog koridora. Najveće promjene se očekuju u gradovima srednje veličine poput Vinkovaca i Vukovara između kojih će biti smještena nova luka, te Osijeka i Slavonskog Boda koji su višegodišnjim poratnim centralističkim ustrojstvom vlasti dobili marginalnu provincijalnu ulogu. Intenzivnija međuregionalna suradnja i njihovo priključivanje na srednjoeuropski gospodarski i prometni koridor Vc, kao i gospodarska transformacija i promjena prioriteta trebali bi dovesti do njihove afirmacije i nove uloge u međuregionalnom prostoru. Osijek će svoj linearni rast nastaviti do planiranog koridora i tako dobiti novi ulaz u grad i novu gospodarsku zonu vezanu na europske prometne koridore. Otvaranjem koridora Vc Slavonski Brod će izgubiti veći dio današnjeg tranzitnog prijevoza između dvije države. Transformacijom svojih velikih industrijskih pogona (Đuro Đaković i sl.) u bescarinske i specijalizirane gospodarske zone u neposrednoj blizini europskih prometnih koridora i jačanjem uloge trgovačkog, prosvjetnog i kulturnog središta trebao bi povratiti ulogu međuregionalnog središta i utjecaj u prostoru. Više desetljeća staroj ideji stalnog velikog rasta grada i nerealnom planiranju velikih novih područja za urbanizaciju, suprotstavljena je ideja rekonstrukcije i dovršenja grada prema načelu: "kvaliteta vs. kvantiteta", respektirajući ideje održivog razvoja. U planiranju gradova istočne Slavonije treba respektirati planirano "regionalno i međuregionalno otvaranje prostora" kao i tranzicijske i globalizacijske procese koji se uspostavljaju intenziviraju u središnjoj Europi.
urbana transformacija; Istočna Hrvatska
nije evidentirano
engleski
Processes of Urban Trasnmformation in Eastern Slavonia - Influence of global and regional changes
nije evidentirano
urban transformation; Eastern Croatia
nije evidentirano
Podaci o prilogu
341-350-x.
2005.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Problemi regionalnog razvoja Hrvatske i susjednih zemalja : zbornik radova
Curić, Zoran et al.
Zagreb: Hrvatsko geografsko društvo
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096