Stjepan Marković: Hrvatske mineralne sirovine (CROSBI ID 99848)

Prilog u časopisu | prikaz, osvrt, kritika

Kovačić, Miron Stjepan Marković: Hrvatske mineralne sirovine // Hrvatske Vode, 42 (2003), 76-77-x

Kovačić, Miron

Stjepan Marković: Hrvatske mineralne sirovine

Stjepan Marković: Hrvatske mineralne sirovine.- XVI + 544. str., 321 sl., 18 zemljovida, 31 tablica, 1 pregledna geološka karta Republike Hrvatske ; Institut za geološka istraživanja, Zagreb, 2002 ; naklada 700 primjeraka, ISBN 953-6907-01-1 Poznavanje prostora u kojem živi te povijesti tog prostora kao i vlastite povijesti jedno je od glavnih obilježja kulture naroda i države u kojoj on živi. Zbog toga je izlazak iz tiska knjige "Hrvatske mineralne sirovine" geologa Stjepana Markovića svakako značajan kulturni događaj. U ovoj knjizi monografijskog značenja po prvi puta se na jednom mjestu cjelovito prikazuje hrvatsko rudno blago, stoljetna povijest njegova iskorištavanja i istraživanja, današnje stanje te izgledi za iskorištavanje pojedinih mineralnih sirovina u budućnosti. Zbog složenosti građe koja je u njoj prikazana, knjiga je podijeljena u pet dijelova u kojima su opisane različite mineralne sirovine na više od 3000 lokaliteta u Hrvatskoj. Na kraju svakog dijela nalazi se zemljovid s prikazom lokaliteta i popisom korištene literature. Osim vlastitog, gotovo četrdesetgodišnjeg radnog iskustva, autoru je kao izvor podataka poslužilo više od 2700 znanstvenih i stručnih radova izrađenih do polovine 1997 godine. Opisom pojedinih mineralnih sirovina obuhvaćeni su: povijest istraživanja ležišta, podaci o geološkim odnosima, sedimentološke odlike, parageneze i geneze, fizikalna i kemijska svojstva i dr. Osim toga opisani su povijest i načini eksploatacije mineralnih sirovina, stanje eksploatacije i poznate zalihe pojedinih ležišta. Tekst je bogato ilustriran s više od 300 grafičkih priloga - geološkim kartama, profilima ili stupovima te fotografijama i preslikama dokumenata. U prvome poglavlju prikazane su pojave i ležišta ruda kovina: aluminija, bakra, mangana, olova, cinka, srebra, urana, zlata, željeza i žive. U drugom, najopsežnijem dijelu knjige na 236 stranica opisane su nekovine: barit, cementne sirovine, dolomit, fosforit, germanij, gips, bentonitna, ciglarska, keramička i vatrostalna glina, grafit, jod, kalcit, arhitektonsko-građevinski kamen, jezerska kreda, kvarcne sirovine, milovka (talk), pegmatiti, peliti, pijesci i šljunci, rijetki minerali, sol, sumpor i tufovi. Fosilne gorive tvari: ugljen (treset, lignit, smeđi i kameni), nafta, plin, asfalt, uljni škriljavci i zemni vosak opisane su u trećem dijelu. U četvrtom dijelu knjige na četrdesetak stranica prikazane su termalne i mineralne vode, a u petom pojave peloida. Uz svaku od mineralnih sirovina priložen je popis objavljenih i neobjavljenih radova koji se na nju odnose, dok je kao šesto, zasebno poglavlje izdvojen popis listova i tumača Osnovne geološke karte SFRJ kojima je obuhvaćeno područje Republike Hrvatske. Knjiga je pisana popularno-znansvenim stilom pa iako je prepuna numeričkih i stručnih podataka nije nečitka i dosadna već je zanimljiva čitateljima vrlo različitih interesa. Osobitu korist od knjige imat će stručnjaci i studenti geologije, rudarstva i građevinarstva, a isto tako i svi oni koji se bave zaštitom okoliša i planiranjem korištenja prostora. Za znanstvenike, stručnjake i gospodarstvenike koji se bave vodom, danas jednim od najvažnijih prirodnih resursa, posebno je zanimljivo poglavlje o termalnim i mineralnim vodama. Autor je s obzirom na temperaturu i mineralni sastav vode, izvore razvrstao u četiri skupine: - izvori termalne vode (temperatura jednaka ili veća od 20 0C) - izvori mineralne vode (ukupno otopljene mineralne tvari jednako ili više od 1 g/l) - termomineralni (zadovoljavaju oba gore navedena uvjeta) - mineralizirani i drugi izvori (izvori sa znatno mineraliziranom vodom - slani, sumporoviti, željezoviti, i dr. te hladni ljekoviti izvori čijim su vodama pripisivana ljekovita svojstva) Prikazano je tridesetak svima znanih izvora, a u kraćim crtama gotovo još toliko manje poznatih, slabo istraženih pa i zaboravljenih vrela. Ležišta termalnih i termomineralnih voda otkrivenih bušenjem dana su kao cjelina, a prikazom je obuhvaćeno dvadesetak objekata. Poglavlje je zaključeno popisom od 136 objavljenih i 74 neobjavljena rada koji tretiraju problematiku hrvatskih termalnih i mineralnih voda. Ovdje nešto detaljnije prezentirano poglavlje o termalnim i mineralnim vodama, koje unatoč tome što je jedno od najkraćih poglavlja, ukazuje na sistematičnost i preglednost koja resi knjigu od prve do posljednje stranice. Dodamo li ovom visoku stručnost autora, njegov uravnotežen pristup opsežnom gradivu te jezičnu ležernost i raznovrsnost ne iznenađuju visoke ocjene koje su o knjizi izrekli recenzenti. Izdvajamo ovdje tek završnu rečenicu prof. dr. sc. Branka Crnkovića: "Knjiga "Hrvatske mineralne sirovine" takva je znanstvenog, stručnog i popularnog formata da je zaslužila jednu od nagrada koje se na nivou Republike ili Grada dodjeljuju autorima i izdavačima za objavljena značajna dijela". Knjiga se može kupiti u Institutu za geološka istraživanja u Zagrebu, Sachsova 2, po cijeni od 280 kuna.

mineralne sirovine; Hrvatska

Stjepan Marković: MINERAL RESOURCES IN CROATIA

MINERAL RESOURCES; CROATIA