Prilog razvoju interventne zračne operative (CROSBI ID 336619)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Zagorec, Vladimir Prilog razvoju interventne zračne operative / Steiner, Sanja (mentor); Zagreb, Fakultet prometnih znanosti, . 2003

Zagorec, Vladimir

Steiner, Sanja

Prilog razvoju interventne zračne operative

Organiziranje sustava intervencija iz zraka samo je jedan segment potrebne operative za zaštitu ljudi i dobara s atribucijom društveno korisne djelatnosti. Interventna operativa u širem smislu podrazumijeva sve raspoložive resurse koji se mobiliziraju u slučaju opasnosti &#8211 ; infrastrukture, tehnike, eksperata i svih vidova logističke potpore. Sredstva zračnog prometa imaju bitne komparativne prednosti u odnosu na ostale prijevozne oblike te su bez alternative u uvjetima koji zahtjevaju brzinu djelovanja i dostupnost terenima različitih konfiguracija. Interventna zračna operativa može se definirati kao višenamjenski sustav koordiniranog djelovanja iz zraka sa ciljem potrage i spašavanja, evakuacije, medicinskog zbrinjavanja i aerotretiranja područja u opasnosti u slučajevima svih vrsta nesreća uključujući elementarne nepogode. Opravdanost ustrojavanja interventne zračne operative proizlazi dijelom iz obveze svake ICAO i IMO članice da ima službu potrage i spašavanja (SAR) u opasnosti, a također zbog potrebe pridruživanja u regionalne i globalne asocijacije s humanitarnom misijom (UNDAC, INSARAG), kao i najbolje prakse nacionalnih sustava potrage i spašavanja, protupožarstva i medicinske pomoći. Model optimalnog djelovanja s aspekta učinkovitosti i iskoristivosti raspoloživih resursa ostvaruje se jedinstvenim menadžmentom, poglavito u komunikacijsko-informacijskom smislu, odnosno koordiniranim povezivanjem svih jedinica pojedine namjene u cjeloviti sustav. S obzirom da je organizacijski aspekt delegiran u nacionalnu nadležnost, modeli sustava interventnog zrakoplovstva su različiti po regijama te uveliko oslikavaju razinu koordiniranosti upravnih i komercijalnih aspekata djelovanja cijelog sustava civilnog zrakoplovstva jedne države. Razvijene zemlje zapadne tehnologije, u pravilu, sustave interventnog zrakoplovstva razvijaju višenamjenski koordinacijom operative i tehnike različitih prometnih oblika, a također i u regionalnoj kooperaciji. Glavna značajka takvih sustava je povećana učinkovitost i racionalno korištenje resursa. Istraživanje u magistarskom radu usmjereno je na analizu elemenata operacionaliziranih &laquo ; emergency&raquo ; sustava na globalnom, regionalnom i nacionalnom planu te njihovu sintezu prilagođenu specifičnim potrebama Hrvatske. Lokalni specifikumi proizlaze iz geoprometnih i klimatsko-konfiguracijskih obilježja, demografske projekcije i gospodarske orijentacije, statusa postojećih državnih i operativnih funkcija nadležnih za civilnu zaštitu i socijalnu skrb te statusa tehničkih i ljudskih resursa. Predloženi model &laquo ; emergency&raquo ; operative zasniva se na uvažavanju legalnih okvira šireg regionalnog okruženja u kontekstu strateškog cilja pridruživanja Hrvatske u Europsku uniju, te utemeljenju autonomne državne agencije za &laquo ; emergency&raquo ; menadžment, koja će objedinjavati operativne funkcije relevantnih resora. S obzirom na komparativne prednosti namjenskih zrakoplovnih sredstava u odnosu na konvencionalna kopnena sredstva, zračna operativa sastavna je komponenta u okviru jedinstvenog &laquo ; emergency&raquo ; menadžmenta, koja može imati izravnu ili suportnu funkciju u misijama potrage i spašavanja, protupožarstva i medicinske pomoći.

Interventno zrakoplovstvo; Potraga i spašavanje; Protupožarstvo; Hitna medicinska pomoć; Helikopteri; Tiltrotori; Emergency menadžment

Contribution to the Development of Operational Air Emegency

Emergency Aviation; Search and Rescue; Firefighting; Emergency Medical Service; Helicopters; Tiltrotors; Emergency Management