Socijalna rekonstrukcija zajednice: Psihološki procesi, rješavanje sukoba i socijalna akcija (CROSBI ID 1598)

Urednička knjiga | ostalo

Socijalna rekonstrukcija zajednice: Psihološki procesi, rješavanje sukoba i socijalna akcija / Ajduković, Dean (ur.) Zagreb: Društvo za psihološku pomoć (DPP), 2003

Ajduković, Dean

Socijalna rekonstrukcija zajednice: Psihološki procesi, rješavanje sukoba i socijalna akcija

Knjiga se bavi procesima socijalne obnove zajednica suočenim s posljedicama rata, razaranja i raznovrsnih gubitaka, kao i s promijenjenim okolnostima življenja i sustava vrijednosti što ih nosi proces društvene tranzicije. Knjiga se bavi s nekoliko povezanih tema, tako da se prvo daje širi kontekst u kojem se odvijaju procesi socijalne obnove, u poglavljima Pojmovno određenje zajednice, Civilno društvo kao okvir socijalnih akcija i Društveni kapital i njegova važnost. Slijede prilozi o psihološkim procesima koji utječu na sadašnje i buduće ponašanje pojedinaca i grupa. Njih je važno poznavati kako bi se bolje razumjele prepreke procesu socijalne rekonstrukcije i otpori na koje se nailazi kad se nastoji uspostaviti uobičajena razina socijalnih odnosa u zajednicama koje su se jako promijenile. U poglavljima Individualni stres i trauma i Gubici i tugovanje i njihove posljedice po pojedinca i zajednicu riječ je o procesima koji su u svojoj biti subjektivne naravi, ali zapravo predstavljaju objektivnu prepreku učinkovitom zadovoljavanju potreba i interesa zajedničkih svim stanovnicima neke zajednice, bez obzira kojoj socijalnoj grupi pripadali. Socijalno-psihološki temelji ponašanja koja su osobito izražena u podijeljenim zajednicama i tamo gdje su interesi izrazito suprotstavljeni raspravljaju se u prilozima Grupe i unutargrupni odnosi i Stavovi i ponašanja među grupama. Nakon toga slijede poglavlja Razumijevanje i prevladavanje sukoba i Pretpostavke konstruktivnog rješavanja problema i sukoba u kojima su izloženi tradicionalni u suvremeni pogledi na sukobe i načine njihova rješavanja, osobitosti pojedinih stilova rješavanja sukoba, te posljedice koje slijede iz učinjenih izbora. U posljednjem prilogu, Socijalna akcija u zajednici riječ je o pripremanju i vođenju socijalnih akcija u lokalnim zajednicama, te specifičnom doprinosu takvih inicijativa osnaživanju zajednice i prevladavanju međugrupnih podjela. Sadržaj knjige odraz je uvjerenja da u zajednicama pogođenim ratom i tranzicijom ima mnogo patnje, ogorčenosti, bezvoljnosti i tjeskobne neizvjesnosti od budućnosti ali i suspregnute energiji ljudi da pridonesu promjeni u svojoj zajednici. Čini se da je uz napore fizičke rekonstrukcije dimenzija socijalne obnove zajednica ostala po strani - o psihološkim procesima i zakonitostima međuljudskih i međugrupnih odnosa premalo se vodi računa premda su oni vjerojatni ključ daljnjeg oporavka zajednica. Činjenica da u nas ne postoji tradicija konstruktivnog upravljanja sukobima bila je dodatni poticaj da se povežu tri ključna elementa za osnaživanje zajednica: mentalno zdravlje u zajednici, upravljanje sukobima i socijalna akcija.

socijalna rekonstukcija; zajednica; socijalni kapital; socijalna akcija; osnaživanje zajednice; upravljanje sukobima; trauma

Community social reconstruction: Psychological processes, conflic management and social action

social reconstruction; community; social capital; social action; community empowerment; conflic management; trauma