Pirandello oltre la mediterraneita'nella narrativa speculare di Ranko Marinković (CROSBI ID 490525)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Čale, Morana Pirandello oltre la mediterraneita'nella narrativa speculare di Ranko Marinković // "...E C'E' DI MEZZO IL MARE": lingua, letteratura e civilta' marina. Atti del XIV Congresso dell'A.I.P.I., II. svezak / Van den Bossche, Bart ; Bastiaensen, Michel ; Salvadori Lonergan, Corinna (ur.). Firenza : München: Franco Cesati Editore, 2002. str. 91-106-x

Čale, Morana

talijanski

Pirandello oltre la mediterraneita'nella narrativa speculare di Ranko Marinković

Pirandello s onu stranu &laquo ; mediteranstva&raquo ; u spekularnoj novelistici Ranka Marinkovića Rad uspoređuje Pirandellove i Marinkovićeve novele tzv. &laquo ; mediteranske&raquo ; tematike kao zrcalne dvojnike. Poredbenom analizom tematskih, motivskih i diskurzivnih elemenata Pirandellovih pripovijedaka što ih preuzima i razrađuje hrvatski novelist osporavaju se ustaljene književno-povijesne klasifikacije i kritički sudovi prema kojima u obojice pisaca spomenuti pripovjedni tekstovi tvore zasebne cjeline unutar dotičnih autorskih opusa, obilježene interesom za naturalističko oslikavanje tipičnih pojava dotičnih sredina i njihova lokalnog odnosno regionalnog kolorita. Nasuprot takvu referencijalno impostiranom čitanju, skreće se pozornost na središnju važnost optičkih metafora, poglavito zrcala kao metafore autorefleksivnosti i metatekstualnosti, kojima se i Pirandellovi i Marinkovićevi pripovjedni svjetovi ustrojavaju kao sustavi anamorfičkih dvojnika, utemeljeni na Pirandellovoj poetici humorizma, kojoj je u hrvatskoj književnosti, uz Milana Begovića, Marinković najpronicaviji tumač.

specularita'; intertestualita'; umorismo; anamorfosi; autoreferenzialita'; metatestualita'

Pirandello Beyond "Mediterraneita'" in the Specular Stories by Ranko Marinković

specularity; intertextuality; humourism; anamorphosis; autoreferentiality; metatextuality