Pastoral and Biblical-Pastoral Subjects in the Paintings of Bassano Family and their Followers in Croatia (CROSBI ID 100595)

Cvetnić, Sanja Pastoral and Biblical-Pastoral Subjects in the Paintings of Bassano Family and their Followers in Croatia // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 26 (2002), 26; 49-56-x

Cvetnić, Sanja

Pastoral and Biblical-Pastoral Subjects in the Paintings of Bassano Family and their Followers in Croatia

Nakon uvodne terminološke i povijesne rezmotre pastoralnih i biblijsko-pastoralnih tema u venecijanskoj slikarskoj školi, autorica navodi primjere bassaneških rješenja tih tema iz hrvatske baštine. Prva slika biblijsko-pastoralne tematike u cijelome opusu Jacopa dal ponte, zvanoga Bassano, jest Sv. Ivan Krstitelj u pustinji iz 1558. godine, koja se nalazi u Bassanu del Grappa. Nju je u grafiči medij preveo Pietro Menarola, a nejgov je barkopis (1684.-1690.)iz Gradskoga muzeja u Bassanu, s promijenjenom orijentacijom svetca, poslužio kao predložak maloj slici Sv. Ivana krstitelja u Strossmayerovoj galeriji u Zagrebu. S obzirom na dataciju bakropisa, zagrebačku sliku treba gledati kao kasnu kopiju po Bassanu s kraja 17. stoljeća. prema grafici nastaje i sljedeći primjer pastoralne tematike, Ljeto iz Pinakoteke Kneževa dvora u Dubrovniku. Neznani autor poslužio se jednim od grafičkih predložaka, rqađenih po vrlo popularnim ciklusima Godišnjih doba Jacopa i Francesca Bassana, ali i drugih sinova. Najraniji su poznati grafički prijenosnici tih bassaneških ideja oni braće Johana Sadelera i Raphaela Sadelera iz 1598.-1600. te suradnika Lucasa i Jacquesa Callota (prva desetljeća 17. stoljeća), tako da se datacija i te slike pomiče dublje u barokno stoljeća. U privatnoj zbirci u Splitu sačuvani su Proljeće i Jesen, dio ciklusa Godišnjih doba (nepovezani s dubrovačkim Ljetom), rad bassaneške botteghe, na kojem je dijelom intervenirala iskusnija ruka nekoga od sinova, te pastoralna tema Doručak u polju. Slabije kvalitete, a citatima jasno vezana uz bassanešku maticu, ova se slika otkriva kao pastiche poznatih bassaneških rješenja.

painting; pastoral; biblical-pastoral; Bassano family; Croatia

26 (26)

2002.