Pojam filmske liste - nabrajalačkog izlaganja (CROSBI ID 311843)

Turković, Hrvoje Pojam filmske liste - nabrajalačkog izlaganja // Hrvatski filmski ljetopis, (2019), 100; 90-111

Turković, Hrvoje

Pojam filmske liste - nabrajalačkog izlaganja

Jedan tip filmskog izlaganja – filmske liste ili nabrajalačko izlaganje – gotovo potpuno previđa filmsko kritičarska, interpretacijska i teorijska misao o filmu. Iako smo u svakodnevici okruženi različitim verbalnim pragmatičkim listama, poput spiska za kupovinu, različitih kataloga, inventurnih lista, telefonskih imenika, sadržaja i kazala knjiga i dr., a stara retorička tradicija poznaje i kreativne liste u jezičnim figurama enumeracije, nabrajanja, trebala se pojaviti knjiga Umberta Ecoa Beskonačnost lista (The Infinity of Lists, 2009) da ukaže da se liste mogu pronaći i u slikarstvu, ali i – u filmu. Niz kadrova autonomnih prizornih sadržaja, biranih i nizanih ne po nekoj prostorno-vremenskoj vezi, nego po nekom načelnom i raspoznatljivom kriteriju, po pripadnosti nekoj općenitoj kategoriji, javljaju se pragmatično u različitim trgovačko-kataloškim videima što se mogu naći na internetskim stranicama, u listama najboljih filmova neke filmske vrste s njihovim videoinsertima i dr., ali se itekako javljaju u obliku kreativnih lista, npr. u sekvencama insertiranim u npr. igrani film (npr. pjevački natječaj u Svlačenju Miloša Formana), kao osnovni tip izlaganja u tematsko-poetskim dokumentarcima (npr. Zdravi ljudi za razonodu Karpa Aćimovića Godine), u eksperimentalnim filmovima (npr. Zornova lema Holis Framptona) i dr. Pojam filmske liste razrađuje se na temelju detaljne analize dvaju videa vezanih uz rad i život Tomislava Gotovca – pragmatičnog, arhivističkog 'kataloga' dokumentacijskih predložaka vezanih uz Gotovca (Arhiva BH5: Antonio Gotovac Lauer) i kreativna varijanta dana u autoportretnom videu samog Gotovca (Tomislav Gotovac). Uz oslonac na odredbe Roberta E. Belknapa (u The List. The Uses and Pleasures of Cataloguing), analiziraju se odredbene značajke lista (posrijedi su izlagačke cjeline, sastavljene od autonomnih jedinica, nadovezivanih uz naglašen montažni diskontinuitet, koji tjera na kontinuirano uspoređivanje kadrova kako bi se utvrdio, ili potvrdio, opći kriterij po kojem su birani pojedini kadrovi), a utvrđuju se i različite funkcije lista: pragmatička, ona prema kojoj liste pomažu ljudima da se snađu u životnim prilikama, a svojevrsnom su organizacijom činjeničnog znanja, te kreativna funkcija, najčešće poetska – usredotočena na razradu određenog osjećanja, raspoloženja, senzibilnosti za specifične aspekte svijeta, ali i samog filmskog izlaganja.

filmsko izlaganje, nabrajalačko filmsko izlaganje, teorija izlaganja, filmska teorija

Concept of film list - enumerative discourse

film discourse, enumerative discourse, theory of discourse, film theory