Metodološki problemi mjerenja Big-Five modela (CROSBI ID 329249)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Mlačić, Boris
Knezović, Zvonimir
hrvatski
Metodološki problemi mjerenja Big-Five modela
U radnji je opisano eksperimentalno-psihometrijsko istraživanje u sklopu kojeg su ispitana dva problema. U prvom istraživanju ocijenjen je utjecaj rasporeda čestica na konstruktnu valjanost instrumenata razvijenih pod "Big-Five" modelom strukture ličnosti i leksičkom hipotezom. Opsežne i raznolike analize prikupljenih podataka pokazale su da se očekivana faktorska struktura replicira u cijelosti samo kad su skale zadane u transparentnom, ali ne i u netransparentnom formatu u kojem robusnost pokazuju samo 3 od očekivanih 5 dimenzija. U drugom dijelu istraživanja ispitan je utjecaj nekih motivacijskih faktora (selekcijska i neselekcijska situacija) na psihološko značenje rezultata dobivenih primjenom unipolarnih i bipolarnih skala izrađenih u istom teorijskom kontekstu. Rezultati faktorskih analiza su pokazali da se niti u jednoj od 4 promatrane situacije ne može dobiti 5 faktora očekivanog psihološkog značenja. Čini se da u većini slučajeva dominira manje ili više jasno dvofaktorsko rješenje u kojem jedan faktor konstituiraju evaluativno pozitivni, a drugi evaluativno negativni atributi. Ovakvi rezultati potvrđuju i ranije dobijane indikacije o mogućnosti da pod određenim uvjetima (netransparentni foramt, kompetitivna situacija) u instrumentima koji se zasnivaju na procjenama osobina dominantnu ulogu dobiju evaluativni umjesto intencionalnih deskriptivnih procesa.
eksperimentalna psihometrija; Big-Five model; leksička hipoteza; metodološki problemi; prozirni i neprozirni formati instrumenata; unipolarni i bipolarni markeri; motivacijski faktori
nije evidentirano
engleski
Methodological issues in Big-Five model measurement
nije evidentirano
experimental psychometrics; Big-Five model; lexical hypothesis; methodological issues; transparent and opaque instrument forms; unipolar and bipolar markers; motivational factors
nije evidentirano
Podaci o izdanju
177
.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb