Leksički postupak Blaža Baromića pisca i tiskara glagoljskih knjiga (CROSBI ID 102359)

Šimić, Marinka Leksički postupak Blaža Baromića pisca i tiskara glagoljskih knjiga // Filologija : časopis Razreda za filološke znanosti Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, 42 (2004), 65-86-x

Šimić, Marinka

Leksički postupak Blaža Baromića pisca i tiskara glagoljskih knjiga

U radu se raspravlja o leksičkom postupku Blaža Baromića (kao pisca i tiskara) a na temelju leksičke građe iz psaltira dvaju hrvatskoglagoljskih brevijara 15. stoljeća: rukopisnog Mavrova i tiskanog Baromićeva. Na temelju brojčanih podataka dobivenih leksičkom analizom razmatra se pitanje u kojoj je mjeri namjena dotičnih brevijara utjecala na koncepciju jezika Blaža Baromića. Usporedba je na leksičkoj razini pokazala da su prijevodi psaltira u Mavrovu i Baromićevu brevijaru vrlo slični. Oba psaltira pripadaju istom hrvatskoglagoljskom prijevodu koji je na nekim mjestima očuvao starije stanje i od onog u Sinajskom psaltiru. To su, primjerice: grecizmi očuvani i na onim mjestima na kojima Sinajski ima slavenizam ; arhaičan leksički sloj moravizama, tj. leksema koji su u slavenski prijevod ušli u Moravskoj. Razlike između Mavrova i Baromićeva brevijara nastale su zbog različite namjene samih brevijara. Naime, tiskar Blaž Baromić u tiskanom je brevijaru bolje očuvao normu crkvenoslavenskoga književnog jezika, tj. u Baromićevu su brevijaru u odnosu na Mavrov sustavno zamjenjivani određeni leksemi.

psaltir; leksik

Lexical method of Blaž Baromić - the writer and printer of Glagolitic books

Psalter; lexis