O jedinstvu i raščlambi umjetnosti (CROSBI ID 28480)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Barbarić, Damir
hrvatski
O jedinstvu i raščlambi umjetnosti
U članku se daje prikaz spekulativno-idealističkog određenja biti, jedinstva i sustavne razdiobe umjetnosti kakvo nalazimo u kasnoj njemačkoj romantici i njemačkoj idealističkoj filozofiji, točnije u Schellinga, Hegela i Schleiermachera. Izlaže se kako su u njih sve pojedinačne umjetnosti, kako likovne, dakle arhitektura, kiparstvo, slikarstvo, tako i nelikovne, prije svega glazba i pjesništvo, bile sagledane u cjelini jedinstvenog, u sebi strogo logički raščlanjenog sustava. Bez obzira na bitnu i načelnu razliku u shvaćanju umjetnosti u prva dva navedena mislioca, zajednički je stav sve trojice da umjetnost i umjetničko djelo predstavljaju jedinstveno mjesto sukoba i ujedno izmirenja onoga prirodnog s natprirodnim, konačnog s beskonačnim, sa samim apsolutnim. Utoliko je njihovo poimanje umjetnosti eminentno genetičko i dinamičko, što se u članku pokušava učiniti plodotvornim i poticajnim za suvremeno iskustvo i razumijevanje umjetnosti, ponajprije u osloncu na odgovarajuće uvide i iskaze Paula Kleea i Wassilija Kandyinskog.
Umjetnost, Schelling, Hegel, Schleiermacher, oduševljenje, uobrazilja, ljepota, beskonačnost
nije evidentirano
engleski
On the Union and Division of Arts
nije evidentirano
Art, Schelling, Hegel, Schleiermacher, inspiration, phantasy, beauty, infinite
nije evidentirano
Podaci o prilogu
81-98-x.
objavljeno
Podaci o knjizi
Zagonetka umjetnosti
Barbarić, Damir
Zagreb: Demetra
2003.
953-225-032-8