Vladanje nazimica i razina kortizola u krvi nakon promjene načina držanja i smještaja (CROSBI ID 329425)

Pavičić, Željko Vladanje nazimica i razina kortizola u krvi nakon promjene načina držanja i smještaja / Krsnik, Boris (mentor); Zagreb, Veterinarski fakultet, Zagreb, . 1997

Pavičić, Željko

Krsnik, Boris

Vladanje nazimica i razina kortizola u krvi nakon promjene načina držanja i smještaja

Istraživanje je obavljeno u prasilištu svinjogojske farme na četiri grupe nazimica (A, B, C i D), a svaka je grupa brojila 10 životinja. Nazimice odabrane za istraživanje bile su različitog pasminskog sastava, pri čemu je najviše bilo zastupljeno križanki između hypora i švedskog landrasa i čistih linija švedskog landrasa. Osim toga, odabrane četiri grupe nazimica nisu pripadale istoj populaciji i bile su različito pokusno tretirane. Istraživanje je provedeno u cilju utvrđivanja i upoznavanja novijih mogućnosti sprečavanja stresnih čimbenika koji nastaju preseljenjem nazimica iz čekališta u prasilište, te prosudbe utjecaja smještaja i držanja praskinja u novoj sredini u korist njihove dobrobiti. U svrhu toga pratili smo razinu kortizola u krvnoj plazmi nazimica, reproduktivne i proizvodne čimbenike nazimica (trajanje prasenja, broj živorođene prasadi, prosječna tjelesna težina živorođene prasadi, broj mrtvorođene prasadi, broj uginule prasadi tijekom boravka u prasilištu), vladanje nazimica i prasadi, kao i bioklimatske čimbenike (temperatura zraka, relativna vlaga i brzina strujanja zraka) koji su vladali tijekom 1., 3. i 5. dana boravka nazimica u prasilištu. Odabrane životinje su premiještene iz čekališta, gdje su bile u grupama, u prasilište i smještene su u pojedinačne boksove s uklještenjima. Istraživanja su pokazala da premještanje nazimica, u nove uvjete držanja, uzrokuje pojavu stresnih čimbenika koji se negativno ispoljavaju u povišenoj razini plazmatskog kortizola, dužem trajanju prasenja, večem broju mrtvorođene, odnosno manjem broju živorođene prasadi. Grupa nazimica, kojima je imunomodulator Baypamun apliciran treći i prvi dan, prije premještanja iz čekališta u prasilište, imala je veći broj živorođene prasadi, odnosno vrlo mali broj mrtvorođene prasadi u leglu od ostalih grupa. Obzirom da su rezultati za živorođenu i mrtvorođenu prasad u grupi nazimica koja je bila tretirana Baypamunom 7. i 5. dan, prije premještanja iz čekališta u prasilište, bili nešto slabiji, djelovanje ovog preparata trebalo bi isprobati na većem broju nazimica, te kroz veći broj tretiranja, dužem vremenskom razdoblju, kako bismo bili potpuno sigurni u njegovu djelotvornost, u svrhu smanjenja mrtvorođene, odnosno povećanja živorođene prasadi u leglu. Bioklimatski čimbenici u prasilištu mogu utjecati na vladanje nazimica nakon premiještanja, kao i to da korištenje oba bočna položaja u nazimica, 24 sata nakon prasenja, utječe na vladanje prasadi, te na mogućnost gubitaka koji nastaju uslijed prignječenja tijekom prvih dana boravka u prasilištu. Istraživanje vladanja nazimica i prasadi na većem broju životinja, te eventualno postavljanje grijalica na obje strane prasilišnog boksa, mogli bi nam odgovoriti na postavljeno pitanje.

vladanje; nazimice; kortizol u krvi; držanje i smještaj

The behaviour of gillts and level of cortisol in blood after changes in keeping and housing

behaviour; gillts; kortisol in blood; keeping and housing