Provjera postavki teorije socijalnog identiteta na etničkim grupama (CROSBI ID 338299)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Jelić, Margareta
Ajduković, Dean
hrvatski
Provjera postavki teorije socijalnog identiteta na etničkim grupama
Cilj provedenog istraživanja bila je provjera postavki teorije socijalnog identiteta na stvarnim etničkim grupama te na poduzorcima djece i njihovih roditelja različitih nacionalnosti. Pokušali smo provjeriti jesu li osobno i socijalno samopoštovanje prediktori pristranosti prema vlastitoj i diskriminacije vanjske grupe. Rezultati istraživanja upućuju na važnost socijalnog identiteta i socijalnog samopoštovanja u istraživanjima pristranosti i diskriminacije. No, osobno samopoštovanje ne treba sasvim zanemariti jer ono ima relativno malen, ali suprotan učinak od socijalnog samopoštovanja i dodatno može objasniti sklonost diskriminiranju članova relevantne vanjske grupe. Utvrđene su značajne razlike u svim mjerenim varijablama između pripadnika većinske i manjinske etničke skupine, te između djece i roditelja. Pri tome, u skladu s dosadašnjim istraživanjima, pripadnici većinske skupine imaju više socijalno samopoštovanje i viši nacionalni identitet od pripadnika manjinske skupine, te su znatno skloniji pristranosti i diskriminaciji od pripadnika manjinske skupine. Međutim, njihovo osobno samopoštovanje je niže, čemu uzrok možemo tražiti u činjenici da se radi o skupini prognanika, tj. o vrlo ugroženoj skupini ratnih stradalnika. Djeca su također ekstremnija u svojim stavovima prema vlastitoj i vanjskoj grupi od svojih roditelja, no rezultati su pokazali i jasan doprinos roditeljskih stavova i ponašanja, prije svega pristranosti roditelja, na stavove i ponašanje djece. Provedeno istraživanje je istaklo važnost socijalnog identiteta i socijalnog samopoštovanja u međugrupnim procesima, kao i uputilo na moguću ulogu osobnog samopoštovanja. Osim individualnih karakteristika, utvrđeno je i djelovanje okolinskih faktora, prije svega roditelja, na pristranost i diskriminaciju djece, te važnost pripadnosti većinskoj ili manjinskoj grupi za izraženost ispitivanih varijabli.
socijalni identitet; samopoštovanje; etničke grupe; pristranost; diskriminacija
nije evidentirano
engleski
Self-esteem, social identity and intergroup bias in two ethnic groups
nije evidentirano
social identity; self-esteem; ethnic groups; ingroup bias; outgroup discrimination
nije evidentirano
Podaci o izdanju
150
18.12.2003.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb