XML tehnologija u povezivanju izdavaštva i tiskarstva (CROSBI ID 496331)

Prilog sa skupa u zborniku | stručni rad | domaća recenzija

Barišić, Mario ; Žiljak, Vilko XML tehnologija u povezivanju izdavaštva i tiskarstva // Proceedings of a international Symposium "Offset Printing", Zagreb, 2003. / Milijević, Drena (ur.). Zagreb: Tectus, 2003. str. 161-169-x

Barišić, Mario ; Žiljak, Vilko

XML tehnologija u povezivanju izdavaštva i tiskarstva

Promjene koje su nastale u grafičkim sustavima digi-talizacijom većine produkcijskih faza sveobuhvatne su i zahtijevaju sasvim nove organizacijske pristupe. Promatramo li izdavaštvo i knjižnu produkciju koja iz toga proizlazi, možemo doći do sličnih zaključaka. Samo Web okruženje koje je postalo standard za komunikaciju u ovim sustavima, također doživljava snažnu ekspanziju gotovo svakodnevno. Dok je 1991. godine u internet povojima postojalo samo 200-tinjak internet servera, danas ih je u svijetu približno 170 mil. Za koju će se godinu broj internet servera izjednačiti s brojem svjetskih stanovnika. Sama komunikacija putem Interneta također evoluira. Internet standard, HTML, koji je i danas najzastuplje-niji jezik Interneta, sve više prepušta mjesto XML-u. XML, kao kodni sustav komunikacije koji povezuje različite uređaje, aplikacijske sustave i baze podataka, zbog svojih golemih komparativnih prednosti postaje značajna novina u grafičkoj i izdavačkoj produkciji, tj. u cijelom sustavu knjižne produkcije. Za očekivati je da će kroz koju godinu, ako ne i prije, postati jedini sveobuhvatni standard poslovne, informatičke i tehničke komunikacije u području proizvodnje knjige. CIP 3 s PPF formatom job ticketing zapisa postaje tehnički standard komunikacije u grafičkoj knjižnoj produkciji i nameće obavezu prihvaćanja takve standardizacije. Drugim riječima, svi strojevi koje posjedujemo, a posebice oni koje investicijski planiramo, moraju biti podređen i "ovom standardu ako želimo ostati konkurentni na otvorenom, globalnom svjetskom tržištu, lako se mi u Hrvatskoj ne možemo pohvaliti velikom zastupljenošću ovakvog načina rada, na tome se mora snažno inzistirati, kao uostalom i na svemu što će proizvodnju učiniti racionalnijom, jeftinijom i kvalitetnijom. Pri tome mislimo na ICC kolorni radni tijek, standardizaciju korištenja fontova (unico-de standard), kao i standardizaciju job ticketing aplikacija (PDF PJTF i PPF). Sama transformacija CIP-a 3 u CIP4 je za izdavačku djelatnost od izuzetnog značaja. Izdavački sustavi su time dobili sljedeće poslovne relacije koje se progre-sijski mogu snažno koristiti: Zbog XML- a pod kojim je rađen cijeli CIP4 JDF radni tijek, snažno je unaprijeđena komunikacija na cijeloj relaciji izdavač- produkcija (prepress-predtisak-tisak-knjigoveštvo) - marketing - trgovačka mreža -baze podataka. Tehničke mogućnosti koje iz ovoga proizlaze izdavaču nude dvostruki napredak. Izdavač, s jedne strane, u fazama grafičke produkcije (posebice u kontrolnim fazama) sudjeluje dinamično i sveobuhvatno. S druge strane, knjiga kao proizvod postaje jeftinija i kvalitetnija, a proizvodni ciklus znatno kraći. To izdavačima, osim financijske komponente, pruža i dodatnu komociju u domeni planiranja. Grafička će knjižna produkcija, posebice zbog JDF-a, XML-a i Web-a, u budućnosti zasigurno predvidjeti različite organizacijske rutine daljinskoga upravljanja, što će biti poseban izazov za organizaciju ovih djelatnosti. Od elektronskog se izdavaštva u budućnosti također očekuju značajne novosti, a sam će e-publishing imati i organizacijski upliv u digitalnu grafičku reprodukciju i same redakcijske sustave. Rutine koje će putem Web-a i DVD-a omogućavati velike palete znanja i pretraživanja, kao i sugeriranje drugačijeg, prije svega kompleksnog, razgranatog i heterogenog izdavačkog proizvoda, ne smiju biti zanemarene te se njima mora posvetiti velika pažnja. E-odjeli unutar izdavačkih sustava se zasigurno više neće moći zvati "odjelima za alternativne proizvode" ili "odjelima za alternativno izdavaštvo" nego će u njemu sjediti multidisciplinarni stručnjaci najviše razine čiji će prijedlozi o sadržaju na Web-u unaprijediti samo izdavaštvo. Uloga digitalnog tiska koji će postati integrirani sustav konvencionalnog tiskarstva, a cjelokupno će se tiskarstvo tretirati kao integrirano digitalno tiskarstvo, mora doživjeti svoju progresiju prema predviđanjima koja su mu namijenjena. Bit će zasigurno dinamičnije korišten kao podrška konvencionalnom tiskarstvu te konvencionalnom i e-izdavaštvu. Osim poznatih mogućnosti i znanih prednosti koji se dobrim dijelom i danas koriste (pred-tisak, tisak 0-tih primjeraka za potrebe promocije ili marketinškog istraživanja, tisak malih naklada), očekuje se znatnija progresija u domeni varijabilnog, personaliziranog tiska, kao i u domeni tiska dijelova knjige, tiska određenih poglavlja, referata, isječaka, linkova s Web-a, e-izdanja i si. Za zaključiti je da je područje Web-a, izdavaštva i digitalnog integriranog tiskarstva izuzetno dinamično te je potrebno definirati procedure, organizacijske smjer nice i razvojna očekivanja kako bismo što spremnije dočekali implementaciju novih sustava koji su već tu među nama. Potrebno je, isto tako, pravilno vremenski stupnjevati predviđene razvojne smjernice i ususta-viti pravila u integriranom okruženju na relaciji Web -izdavaštvo - knjižna produkcija.

xml; jdf; CIP4

XML tehnology in a integration of publishing and printing

xml; jdf