Anodni procesi na aluminiju u otopinama limunske kiseline (CROSBI ID 338637)

Hasenay, Damir Anodni procesi na aluminiju u otopinama limunske kiseline / Šeruga, Marijan (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2003

Hasenay, Damir

Šeruga, Marijan

Anodni procesi na aluminiju u otopinama limunske kiseline

Istraživani su anodni procesi na aluminiju u otopinama limunske kiseline s posebnim naglaskom na istraživanja elektrokemijskih i površinskih svojstava, te kinetiku rasta oksidnih filmova formiranih na aluminiju u anodnim uvjetima u otopinama limunske kiseline različitih pH vrijednosti (pH = 5...7). Istraživanja su provedena primjenom potenciodinamičke polarizacije, cikličke voltametrije, kronoamperometrije, kulometrije uz kontrolirani potencijal, te elektrokemijske impedancijske spektroskopije, uz upotrebu sofisticirane aparature koja se sastojala od potenciostata/galvanostata i "lock-in" operacijskog pojačala kontroliranih putem računala. Rast oksidnih filmova na aluminiju u potenciodinamičkim uvjetima karakteriziran je pojavom "strujnog platoa" opaženog na potencijal vs. struja dijagramima, gdje vrijednosti gustoće struje rastu sa brzinom polarizacije. Rast oksidnih filmova u potenciodinamičkim uvjetima moguće je opisati modelom ionske vodljivosti pod utjecajem visokog električnog polja (HFM) kroz film i odvija se uz smanjeno iskorištenje struje uslijed elektrokemijskog otapanja izazvanog naglom anodnom polarizacijom u kratkom vremenu. U potenciostatskim uvjetima opažen je rast oksidnog filma kroz dulji vremenski period, uz odvijanje relaksacijskih procesa kako na površini oksida, tako i unutar samog oksidnog filma. Na rast oksidnih filmova u potenciostatskim uvjetima mogu se primijeniti kriteriji modela "točkastih defekata" (PDM), a analiza struja vs. vrijeme tranzijenata pokazala je izvrsno slaganje sa kriterijima PDM-a. Mjerenjima sa rotirajućom elektrodom utvrđeno je da se koncentracija limunske kiseline u kojoj su provedena istraživanja kinetike i mehanizma rasta oksidnih filmova, nalazi u području ravnotežnih koncentracija adsorpcije citratnih iona na površinu Al-elektrode prekrivene oksidnim filmom. To ukazuje na značajan utjecaj površinskih koordinacijskih procesa na ponašanje i svojstva aluminija u otopinama limunske kiseline.

aluminij; oksidni film; mehanizam i kinetika rasta; limunska kiselina

Anodic processes on aluminium in citric acid solutions

aluminium; oxide film; mechanism and kinetics of oxide growth; citric acid