Utjecaj sialoadenektomije i uklanjanja suznih žlijezda na već dokazanu sposobnost BPC-a u pospješivanju cijeljenja epitelnih defekata rožnica u štakora (CROSBI ID 500098)

Prilog sa skupa u časopisu | sažetak izlaganja sa skupa

Lazić, Ratimir ; Gabrić, Nikica ; Dekaris, Iva ; Bosnar, Damir ; Boban-Blagaić, Alenka ; Sikirić, Predrag Utjecaj sialoadenektomije i uklanjanja suznih žlijezda na već dokazanu sposobnost BPC-a u pospješivanju cijeljenja epitelnih defekata rožnica u štakora // Ophthalmologia Croatica. 2004. str. 81-81

Lazić, Ratimir ; Gabrić, Nikica ; Dekaris, Iva ; Bosnar, Damir ; Boban-Blagaić, Alenka ; Sikirić, Predrag

Utjecaj sialoadenektomije i uklanjanja suznih žlijezda na već dokazanu sposobnost BPC-a u pospješivanju cijeljenja epitelnih defekata rožnica u štakora

Pokazali smo u našim prethodnim pokusima da BPC 157 pospješuje cijeljenje rožničnih epitelnih defekata u štakora. U ovom pokusu istražuje se da li sialoadenektomija i uklanjanje suznih žlijezda zajedno sa faktorima rasta prisutnim u tim žlijezdama, anulira pozitivne učinke BPC-a na cijeljenje. Albino Wistar štakori (s uklonjenim slinovnicama i suznim žlijezdama) su nasumično podijeljeni u 2 grupe. Nakon intraperitonealne i topikalne anestezije učinjene su cirkularne lezije epitela do limbusa sa kirurškom lancetom pod mikroskopom. Defekti su bojani floeresceinom i fotografirani. Nakon nanošenja lezija ukapavala se fiziološka otopina (kontrolna grupa) ili BPC 157 u koncentracijama 2pg/ml, 2ng/ml, i 2µ ; g/ml. U prvoj grupi ukapavanje je počelo odmah nakon nanošenja lezija svakih 8 sati, do ukupno 40 sati ili manje ukoliko je lezija ranije zacijelila, a u drugoj grupi ukapavanje je počelo s 8 sati odgode nakon nanošenja lezije, a kapanje se vršilo svakih 8 sati, do ukupno 40 sati. Cijeljenje rožničnog epitela pratilo se fotografiranjem floresceinom obojenih rožnica prije aplikacije kapi. Rožnična erozija obojena zelenom bojom određivala se morfometričkom analizom pomoću specijalnog programa VAMTECH. Veličina erozije je izražena kao postotak ukupne rožnične površine. Dobiveni rezultati su komparirani između grupa kako bi se utvrdilo postojanje razlike u veličini epitelizirane površine. U trenutku prve procjene, 8 sati nakon ozlijede, lezije su se smanjile u svim grupama, no nije bilo signifikantne razlike u veličini epitelizirane površine u usporedbi s kontrolnom grupom. U kasnijim intervalima razlika je bila signifikantna i u grupi s kotretmanom i postretmanom (mg, ng) u usporedbi s kontrolnom grupom. Usprkos već prije dokazanog učinka BPC (mg, ng) u promociji cijeljenja rožnične lezije nakon 8 sati, u grupi s kotretmanom dotični učinak nije se pokazao što sugerira da tijekom rane faze cijeljenja BPC ostvaruje učinak u suradnji sa suznim žlijezdama i eventualno žlijezdama slinovnicama. Daljnja neprekinuti učinak (8-48h) pokazuje da BPC samostalno potpomaže zarastanju rožničnih erozija kroz preostali period cijeljenja. U grupi s postretmanom, samostalni učinak BPC na cijeljenje erozija pri aplikaciji BPC-a 8 sati nakon lezije u sialoadenektomiranih štakora potvrđuje ovu pretpostavku.

BPC 157; epitelni defekti rožnica; faktori rasta

Ophthalmologia Croatica

Effect of sialoadenectomy and lacrimal glands removal on already estabilished BPC abillity to promote corneal epithelial defects healing in rats