Upravljanje kakvoćom vode izvora Jadro (CROSBI ID 339415)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Fistanić, Ivana Upravljanje kakvoćom vode izvora Jadro / Margeta, Jure (mentor); Split, . 2004

Fistanić, Ivana

Margeta, Jure

Upravljanje kakvoćom vode izvora Jadro

Gospodarenje kakvoćom vode krških izvora je zbog njihovih hidroloških i hidrogeoloških karakteristika osobito složen problem. Rješavanje ovog problema zahtijeva cjelovit i sustavan pristup. U radu je na primjeru izvora Jadro primijenjen integralni pristup u rješavanju problema gospodarenja kakvoćom vode krških izvora, a kojim su obuhvaćeni svi elementi sustava: pokretači, pritisci, stanje, posljedice i mjere. Provedenom sustavnom analizom utvrđeno je da sadašnje stanje kakvoće Jadra dijelom ne zadovoljava, kao ni sadašnji sustav upravljanja. Predložene su mjere kojima se može unaprijediti sadašnja sigurnost vodoopskrbe na svim razinama prikazanog integralnog koncepta. U nastavku rada je detaljno analizirano unaprjeđenje upravljanja kakvoćom vode na razini upravljanja stanjem kakvoće vode, i to pomoću raspoloživih podataka i informacija. U svrhu kontrole stanja i promjene kakvoće vode izvršena je detaljna statistička analiza rezultata motrenja kakvoće vode, kao i veza i procesa između kakvoće vode i hidroloških parametara. Ključni problem je mutnoća. Kvalitetne informacije o mutnoći su preduvjet za unaprjeđenje sustava upravljanja kakvoćom vode Jadra. U svrhu povećanja pouzdanosti za sada raspoloživih informacija o pojavi mutnoće tijekom godine, izrađen je stohastički model generiranja sintetičkih serija mutnoće. Model se sastoji od autoregresijskog (AR) modela za generiranje sintetičkih vremenskih serija protoka, te regresijskog modela protok-mutnoća. Analizom više vrsta AR modela odabran je periodički AR(2) model. Primjenom implicitnog postupka, generirane su sintetičke vremenske serije srednjih mjesečnih mutnoća. Model je proširen u svrhu generiranja ekstremnih vrijednosti dnevnih mutnoća u pojedinim mjesecima primjenom koeficijenata korekcije dobivenih iz rezultata analize dnevnih ekstrema povijesne vremenske serije. Rezultat primjene modela je bogata banka podataka o mutnoći, te proširena saznanja o zakonitosti pojave mutnoće čime je stvoren osnovni preduvjet za kvalitetnije upravljanje kakvoćom vode izvora Jadro. Informacije i podaci dobiveni modelom, zajedno sa podacima kontinuiranog motrenja omogućavaju izradu odgovarajućeg ekspertnog sustava za upravljanje kakvoćom vode kako izvora Jadro, tako i drugih krških izvora koji nemaju odgovarajući kontinuirani sustav motrenja mutnoće.

Upravljanje vodom; krš; izvor Jadro; kakvoća vode; mutnoća; vremenske serije; stohastički model; autoregresija

Water quality management of the Jadro spring

Water management; karst; Jadro spring; water quality; turbidity; time series; stochastic model; auto-regression