Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Opeke u srednjovjekovnim gradnjama u okolici Bjelovara (CROSBI ID 500687)

Prilog sa skupa u zborniku | ostalo

Horvat, Zorislav Opeke u srednjovjekovnim gradnjama u okolici Bjelovara // Arheološka istraživanja u Bjelovarskoj županiji i Pogrebni ritusi na teritoriju Hrvatske / Čečuk, Božidar (ur.). Zagreb: Hrvatsko arheološko društvo, 2003. str. 145-162-x

Podaci o odgovornosti

Horvat, Zorislav

hrvatski

Opeke u srednjovjekovnim gradnjama u okolici Bjelovara

I u bjelovarskom kraju povijest opeke počinje od Rima, jer je Srednji vijek kad god mu se pružila prilika, koristio rimske ruševine kao bogomdana skladišta materijala. Prve "prave" srednjovjekovne opeke u bjelovarskom kraju čini se da zatičemo u Čazmi, u ziđu današnje župne nekadašnje dominikanske crkve sv. Marije Magdalene, sagrađenoj nešto prije tatarske provale 1241. Kad je 1979. obijena žbuka na pročeljima ove crkve, pokazala se struktura ziđa od opeka: opeke su neobično varirale u veličini i kvaliteti, počevši od svetišta. Temelji južnog zida svetišta, kao i donja zona ziđa, zidani su kamenom, zatim se počinje koristiti opeka prilične debljine i velikog formata (9/14/30), da bi se prema drugim zidovima svetišta i transepta postupno počela smanjivati debljina i veličina opeke. U poečtku su opeke s omjerom stranica 1:2:4, tj. veličine 1/4:1/2:1 stopa, što je uobičajeno u cistercitskoj arhitekturi. Format se stabilizira na veličini 6-6, 5/11, 5-13/24, 5-27 cm. Primjenu opeke su vjerojatno zahtijevali dominikanci, obzirom na njihove regule i način života. Vjerojatno je znanje izrade opeke donešeno u Čazmu iz Sjeverne Italije, jer je konačno i u južnu Francusku - odakle je sv. Dominik krenuo - znanje izrade opeka došlo iz Lombardije u 11-12. st. Ovo znanje gradnje opekama širi se tijekom 13. st. iz Čazme i drugdje, pa i u Zagreb. Zanimljivo da je tijekom 14. st. opeka manje u uporabi, iako treba priznati da to još nije dovoljno istraženo. Krajem 15. - početkom 16. st. gotovo su svi sakralni i fortifikacijski objekti u okolici Bjelovara zidani opekom. Najvažniji je predstavnik franjevačkih crkava u Kloštar Ivaniću, koju je gradio zagrebački biskup Luka Baratin oko 1508. god. Analiza arhitekture crkve pokazuje da su crkva i samostan uz nju građeni u sukladnosti s pravilima srednjoeuropskih "Bauhütta". Čini se da je u okviru tih pravila određena veličina opeke. U okolici Kloštar Ivanića, Čazme i današnjeg Bjelovara radili su majstori, koji su vjerojatno bili vezani na gradilište u Kloštar Ivaniću. Uz ove crkve, koje su bile građene opekama, a s detaljima od kamena, ima primjera da je crkva potpuno od opeke, skupa s detaljima i profilacijama (Tomaš, Čazma). Arheološka istraživanja G. Jakovljevića u i oko župne crkve Blažene djevice Marije u Novoj Rači pokazala su, koliko je srednji vijek bio okrenut prema opeci. Od množine raznih zidova iz raznih faza, samo je jedan temelj od kamena. nađeni ostaci srednjovjekovne arhitekture mogu potjecati od sakralnih i svjetovnih građevina. no, nazočna su samo tri formata opeka, jer je opeka reciklirana.

opeke; Bjelovar i okolica; srednji vijek

nije evidentirano

engleski

Brickwork in Medieval Buildings around Bjelovar

nije evidentirano

Brickwork; Bjelova and Surroundings; Middle Ages

nije evidentirano

Podaci o prilogu

145-162-x.

2003.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Arheološka istraživanja u Bjelovarskoj županiji i Pogrebni ritusi na teritoriju Hrvatske

Čečuk, Božidar

Zagreb: Hrvatsko arheološko društvo

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Povezane osobe




Arhitektura i urbanizam