Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka (CROSBI ID 109432)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Damjanović, Dragan Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 47 (2004), 105-114-x

Podaci o odgovornosti

Damjanović, Dragan

hrvatski

Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka

Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i Budimpešti za tvrtku Josip Banheyer i sin, a prema narudžbi Zadruge za regulaciju Vučice i Karašice. Sveukupna vrijednost podignutih mostova dosegla je 100 000 kruna, te je ovaj natječaj materijalno vjerojatno najveći u Hrvatskoj prije početka Prvog svjetskog rata na polju gradnji mostova od armiranoga betona. Najveći dio poduzeća pozvanih da sudjeluju u njemu stoga se spremno odazvao. Funtakova tvrtka pobjeđuje, čini se ne u potpuno čistim okolnostima. Polemika između zagrebačkog arhitekta Amedea Carneluttija i ravnatelja Zadruge Stjepana Belle u Viestima društva inžinira i arhitekata glede rezultata natječaja stoga nam je zanimljiv pokazatelj tadašnjeg stanja u graditeljskoj struci u Hrvatskoj. Osim korupcije nju su uvelike ograničavali i nedorečeni zakoni, pa Carnelutti poziva na preuzimanje njemačkih građevinskih zakona, kako bi se omogućilo napredovanje inženjerske struke. Arhitektonska artikulacija mostova u cijelosti se uklapa u oblikovni repertoara srednjoeuropske secesije. Sagrađeni su po tada najsuvremenijem grednom sistemu - osnovnu konstrukciju čini mreža poprečno i uzdužno postavljenih armirnobetonskih greda na koje se postavlja kolnik. Do danas od ukupno osam sagrađenih mostova sačuvan je samo jedan, na Dravskoj Kopitnici nedaleko granice Hrvatske i Mađarske mada ne u cijelosti, dijelom uništenoga kolnika, te trećina drugoga mosta, podignutog na cesti između sela Donje Bazije i Suhomlake.

Armiranobetonski mostovi; Fran Funtak; Josip Banheyer i sin; kanal Voćinska - Drava; secesija

nije evidentirano

engleski

Secessionist Reinforced Concrete Bridges on the Chanel Voćinska Drava Designed by the Architect Fran Funtak from Vukovar

nije evidentirano

Reinforced Concrete Bridges; Fran Funtak; Josip Banheyer and Son; the Chanel Voćinska - Drava; Art-nouveau

nije evidentirano

Podaci o izdanju

47

2004.

105-114-x

objavljeno

0553-6707

Povezanost rada

Arhitektura i urbanizam, Povijest umjetnosti