Elementi petrarkizma u religioznoj latinskoj poeziji hrvatskih autora u 17. stoljeću (CROSBI ID 109634)

Stepanić, Gorana Elementi petrarkizma u religioznoj latinskoj poeziji hrvatskih autora u 17. stoljeću // Republika (Zagreb. 1945), 60 (2004), 10; 70-79

Stepanić, Gorana

Elementi petrarkizma u religioznoj latinskoj poeziji hrvatskih autora u 17. stoljeću

Gorana Stepanić Elementi petrarkizma u latinskoj religioznoj poeziji hrvatskih autora u 17. stoljeću Poeziju na latinskom u 17. stoljeću karakterizira snažan zaokret prema religioznim temama, što je izravna posljedica protureformacije koja je u ovim krajevima u to doba uzela maha. Obnovljena humanistička latinska ljubavna elegija, glavni konkurent petrarkističkome sonetu na području ljubavne poezije tijekom 14. i 15. stoljeća, osim u rijetkim slučajevima (kao što je elegija Ignjata Đurđevića Somnium de domina ili elegije Pavla Rittera Vitezovića posvećene Elisi, Benigni i Tulipani) ustupa mjesto religioznom pjesništvu. Pritom se domina, centralni lik latinske ljubavne elegije, nerijetko identificira s Djevicom Marijom. U svjetlu tih promjena, u latinskom pjesništvu 17. stoljeća nije moguće govoriti o petrarkizmu u užem smislu. Ipak, stanovit broj elemenata preuzetih iz petrarkističke lirike, ili barem takvih koji se, između ostalog, nalaze i u petrarkističkoj lirici, nalazimo i u pjesničkim tekstovima hrvatskih latinista. S jedne strane, promatraju se petrarkistički elementi u opisu (ženske) ljepote u religioznim tekstovima, prvenstveno opisi Marijina tjelesnog lika, kako u lirskim, tako i u epskim tekstovima (Kajetan Vičić, Jišajida i Sveti Helikon). Osim toga, petrarkističnost je moguće promatrati kroz arsenal petrarkističkih paradoksa i kroz iskaze ljubavne žudnje neuslišana lirskog subjekta. Taj subjekt pritom može biti i muški i ženski (npr. u Vičićevim epigramima koji parafraziraju Pjesmu nad pjesmama). A kao formalni kuriozum nastao nedvojbeno pod utjecajem petrarkizma valja spomenuti Đurđevićev latinski sonet o sv. Katarini. Prisutnost petrarkističkih elemenata u religioznom pjesništvu i način njihove integracije mogao bi ponuditi pokoji odgovor više na pitanje o kontinuitetu motiva nedostupne i (doslovno) obožavane domine, donne ili Madonne, od antičkog svjetovnog pjesništva, preko srednjovjekovnog duhovnog, do novovjekovnog – i svjetovnog i duhovnog.

petrarkizam; hrvatski latinizam; opis žene

Elements of Petrarchism in the Religious Latin Poetry by Croatian Authors in the 17th Century

petrarchism; Croatian latinism; description of a women