Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Dinamički utjecaj vozila na tramvajski kolosijek (CROSBI ID 340305)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Lakušić, Stjepan Dinamički utjecaj vozila na tramvajski kolosijek / Rak, Mladenko (mentor); Zagreb, Građevinski fakultet, Zagreb, . 2003

Podaci o odgovornosti

Lakušić, Stjepan

Rak, Mladenko

hrvatski

Dinamički utjecaj vozila na tramvajski kolosijek

Istraživanje u ovom radu zasnovano je na osmogodišnjem praćenju izvođenja novih te rekonstrukcije postojećih tramvajskih kolosijeka u Zagrebu i Osijeku na visokovrijednim prometnim površinama gradske jezgre. Razmatran je utjecaj geometrijske nepravilnosti vozne površine tračnice na povećanje dinamičkih utjecaja na tramvajski kolosijek. Tijekom rekonstrukcija tramvajskih pruga uočeno je da su štete koje nastaju zbog kretanja vozila preko nepravilnosti na voznoj površini velike dok je saniranje oštećenja skupo i u pravilu zahtijeva obustavljanje tramvajskog prometa te djelomično remeti i odvijanje cestovnog prometa na onim mjestima gdje tramvajska i cestovna vozila koriste istu prometnu površinu. Uočeno je da najveći postotak oštećenja, kako same kolosiječne konstrukcije tako i elemenata zatvaranja kolosijeka, nastaje zbog nepravilnosti vozne površine u zonama zavara tračnica. Postojeći propisnici o održavanju tramvajskih pruga i pružnih postrojenja ZET-a (Zagreb) i GPP-a (Osijek) ne propisuju dopuštena odstupanja na površini kotrljanja kod zavarivanja tračnica dok propisi pojedinih željezničkih uprava propisuju dopuštena odstupanja na površini kotrljanja, a neki od njih propisuju i dopuštene nagibe za uklanjanje visinskih odstupanja u ovisnosti o brzini vozila. U radu je istraženo da li je kod tramvajskih kolosijeka potrebno primijeniti propisane nagibe za uklanjanje visinskih odstupanja na zavarima u skladu s propisima pojedinih željezničkih uprava ili je možda moguće primijeniti blaže uvjete budući da su glavne karakteristike tramvajskih kolosijeka male brzine kretanja vozila te mala opterećenja vozila po kotaču u usporedbi s klasičnim željezničkim kolosijekom. Za potrebe istraživanja izrađen je računalni program za simulaciju gibanja vozila po kolosijeku. Provedena je verifikacija računalnog programa jer jedino verificiran program može poslužiti da se razjasne neke teorijske ali i praktične nejasnoće. Uspoređivanjem rezultata mjerenja i rezultata proračuna ustanovljeno je vrlo dobro podudaranje eksperimenta i simulacije pomoću računalnog programa. Usklađenošću rezultata proračuna i rezultata mjerenja potvrđena je ispravnost računalnog programa za istraživanje problematike interakcije vozila i kolosijeka te mogućnost njegove aplikacije u svakodnevnoj inženjerskoj praksi. Istraživanjem je ustanovljeno da su opterećenja na kolosijek u slučaju kada na voznoj površini tračnice postoji neravnina, nekoliko puta veća nego u slučaju ravne vozne površine. Analizom rezultata proračuna pokazala se povoljnija primjena konstrukcija sa kontinuiranim oslanjanjem tračnice na podlogu u odnosu na konstrukcije sa diskretnim oslanjanjem. Utvrđena je mogućnost uvođenja blažih kriterija za uklanjanje visinskih odstupanja na zavarima kod tramvajskih kolosijeka u odnosu na kriterije koji vrijede za klasične kolosiječne konstrukcije. Predloženo je da se uklanjanje visinskih odstupanja na zavarima kod tramvajskih kolosijeka izvodi s nagibom 1 : 300 ili blažim. Na kraju radnje ukazano je na moguće smjernice budućeg razvoja problematike međudjelovanja tramvaja i kolosijeka.

tramvajski kolosijek; tramvajsko vozilo; interakcija tramvaja i kolosijeka; numerički model; kontaktne sile

nije evidentirano

engleski

Dynamic behaviour of the tram-track interaction

nije evidentirano

tram track; tram vehicle; tram-track interaction; numerical model; contact force

nije evidentirano

Podaci o izdanju

183

27.11.2003.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Građevinski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Građevinarstvo