Povezanost percepcije roditeljskog stila odgoja, nekih karakteristika adolescenata i njihove emocionalne inteligencije (CROSBI ID 340314)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Delale, Eva Anđela
Ajduković, Marina
hrvatski
Povezanost percepcije roditeljskog stila odgoja, nekih karakteristika adolescenata i njihove emocionalne inteligencije
Svrha istraživanja bila je povezivanje znanstvenih spoznaja iz područja djelovanja obitelji kao socijalizacijskog čimbenika i područja emocionalne inteligencije. Cilj istraživanja bio je utvrditi postoji li i kakva je povezanost doživljaja stila roditeljskog odgoja sa samoprocjenama emocionalne inteligencije adolescenata. Stil roditeljskog odgoja razmatran je u okviru Rohnerove teorije roditeljskog prihvaćanja/odbijanja, uz dodatne informacije koje se odnose na stupanj roditeljskog nadzora. U istraživanju je korištena Skala samoprocjena emocionalne inteligencije (Delale, 2001.) kao skraćeni oblik Upitnika emocionalne inteligencije (Takšić, 1998.). Podaci su prikupljeni na prigodnom uzorku od 675 polaznika prvog razreda srednje škole, u nekoliko zagrebačkih srednjih škola, raznolikih po usmjerenju. Od toga je 298 ženskog spola (44 posto učenica) i 377 muškog spola (56 posto učenika). Povezanosti doživljaja stila roditeljskog odgoja sa četiri aspekta emocionalne inteligencije adolescenata niske su i značajne. Postoje znatne razlike u količini objašnjene varijance i različiti prediktori sudjeluju u objašnjenju varijabiliteta pojedinih mjera samoprocjene emocionalne inteligencije. Međutim, općenito je mali dio varijance emocionalne inteligencije objašnjen prediktorima stila roditeljskog odgoja, a za pojedine aspekte emocionalne inteligencije postotak varira od 4 posto do 19 posto. Primijenjeni skup prediktorskih varijabli stila roditeljskog odgoja pokazao se najuspješnijim u objašnjenju varijance kriterijske mjere samoprocjene Regulacije emocija - kada djevojke procjenjuju oca, objašnjeno je 19 posto, a majku 10 posto zajedničke varijance. Prediktorske varijable stila roditeljskog odgoja pokazale su se najmanje uspješne u objašnjenju varijance kriterijske mjere Prepoznavanja vlastitih emocija. Dobiveni rezultati kao i skale korištene u istraživanju opterećene su nedostacima vezanim uz istraživanja samog koncepta emocionalne inteligencije, mjerenje pojma i provjere modela. Također bi u budućim istraživanjima trebalo odgovoriti na pitanje koji dio varijance emocionalne inteligencije objašnjavaju varijable stila roditeljskog odgoja kada se sa percepcijom roditeljskih oblika ponašanja kombiniraju objektivne mjere stila roditeljskog odgoja.
roditeljski stil odgoja; emocionalna inteligencija; adolescenti
nije evidentirano
engleski
Connection between perception of parenting style, some characteristic of adolescents and their Emotional Intelligence
nije evidentirano
parenting style; emotional intelligence; adolescents
nije evidentirano
Podaci o izdanju
224
23.11.2001.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb