Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Uloga simboličke i pripovjedne sposobnosti u jezičnome razvoju (CROSBI ID 505727)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Kuvač, Jelena ; Padovan, Nevena Uloga simboličke i pripovjedne sposobnosti u jezičnome razvoju // Istraživanja govora : peti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem / Vuletić, Branko ; Horga, Damir ; Mildner, Vesna (ur.). Zagreb: Hrvatsko filološko društvo, 2004. str. 62-63-x

Podaci o odgovornosti

Kuvač, Jelena ; Padovan, Nevena

hrvatski

Uloga simboličke i pripovjedne sposobnosti u jezičnome razvoju

Za razliku od svakodnevnoga jezika koji se ostvaruje ovdje i sada, za ostvarivanje simboličke igre, oblikovanje različitih žanrova pripovijedanja ili za pisanje potrebno je dekontekstualizirati jezik, odnosno postaviti tamo i onda. Ta se sposobnost, tj. transpozicija, počinje razvijati rano, ali razvoj traje dugo. Začeci su simboličke igre u djece uredna jezično-govorna razvoja oko druge godine. U toj su dobi djeca sposobna prizivati prošle događaje i stvarati jednostavne priče. Sa psiholingvističkoga su stajališta simbolička i pripovjedna sposobnost, kao složene jezično-spoznajne vještine, dobri temelji i dobri pokazatelji jezičnoga razvoja. Tako su, npr. korijeni prenesenih značenja, frazema koje će dijete usvojiti u školskome razdoblju, upravo u simboličkoj igri, tj. u dječjim igrama pretvaranja kao da igrama (Kuvač, Vancaš, 2003.), a izloženost je pripovijedanju u predškolskome razdoblju u visokoj korelaciji s ovladavanjem čitanja i pisanja u školskome razdoblju. Veliki broj istraživača potvrđuje da je sposobnost pripovijedanja najbolji prediktor kasnijega školskoga uspjeha posebno za djecu koja su rizična u jezičnome razvoju (Geva i sur., 1983., Wells, 1986., Peterson i sur., 1992.). U ovome ćemo radu prikazati neka od obilježja simboličke i pripovjedne sposobnosti kod djece uredna jezično-govorna razvoja. Ta su nam obilježja važna za određivanje odstupanja kod djece s jezičnim teškoćama jer mnogobrojne studije pokazuju da npr. djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) imaju ograničenu simboličku vještinu te siromašno pripovijedanje (Leonard, 1998.).

simbolička igra; narativna sposobnost; jezični razvoj

nije evidentirano

engleski

The Role of Symbolic and Narrative Abilities in Language Development

nije evidentirano

symbolic play; narrative avability; language development

nije evidentirano

Podaci o prilogu

62-63-x.

2004.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Istraživanja govora : peti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem

Vuletić, Branko ; Horga, Damir ; Mildner, Vesna

Zagreb: Hrvatsko filološko društvo

Podaci o skupu

Istraživanja govora

predavanje

09.11.2004-11.11.2004

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija