Šah za velikim figurama kao zdraviji način igranja šaha (CROSBI ID 755949)

Druge vrste radova | popularni rad

Muhvić, Damir Šah za velikim figurama kao zdraviji način igranja šaha // Šahovski glasnik, 4/5. 2001.

Muhvić, Damir

Šah za velikim figurama kao zdraviji način igranja šaha

Tijekom igranja šahovske partije nerijetko dolazi do pojave akutnog stresa koji predstavlja prijetnju održavanju homeostaze na svim razinama organizacije organizma. Homeostaza označava mehanizme koji omogućavaju održavanje stalnosti prilika u unutrašnjem okolišu, te uključuje nadziranje i usklađivanje svih procesa koji održavaju tu stalnost. Čimbenike koji narušavaju homeostazu nazivamo stresorima. Stresori dovode do opterećanja rada kardiovaskularnog sustava te brojnih promjena u radu neuroendokrinog i imunološkog sustava. Primjerice često dolazi do povišenja arterijskog tlaka, oslobađaju se hormoni stresa, a među njima posebno hormon koji oslobađa kortikotropin (CRH), kortikotropin (ACTH), kortizol i noradrenalin. Navedeni stresni hormoni kod organizma koji se slabo adaptira na stres, dovode do razvitka mnogih bolesti. Primjerice, mogu doprinijeti razvoju ateroskleroze i potiskivanja funkcije imunološkog sustava. U svrhu sprečavanja patogeneze ateroskleroze koja se kod profesionalnih šahista pojavljuje češće uslijed njihovog kroničnog izlaganja stresu, preporuča se konzumiranje nezasičenih masnih kiselina (ulje lososa). U svrhu prevencije trombotičnih učinaka (krvnih ugrušaka) preporuča se uzimanje acetilsalicilne kiseline u dozi od 30 do 50 mikrograma kroz 2 do 3 dana. Hipoglikemiju koja se razvija nakon nekoliko sati igranja šaha preporuča se spriječiti uzimanjem visokoenergiziranih ugljikohidratnih pripravaka (meda, čokolade, bombona). Sjedenje tijekom igranja šahovske partije znatno usporava krvnu struju i povećava tendenciju razvitka tromba. Stoga se šahistima preporuča aktivno kretanje prilikom igranje šaha velikim (vrtnim) figurama. Time šahisti hodaju po šahovskoj tabli boraveći na svježem zraku, te istovremeno vuču svoje, ne samo šahovske, već i zdravstveno korisne poteze!

stres; akutni stres; kronični stres; velike šahovske figure (vrtne šahovske figure)

The chess with big chess-pieces as a healthier way of playing chess

stress; acute stress; chronic stress; big chess-pieces (garden chess-pieces)