Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Nezavisna astronomska kontrola vanjske geodetske mreže tunela Mala Kapela (CROSBI ID 113750)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Solarić, Nikola ; Špoljarić, Dragan Nezavisna astronomska kontrola vanjske geodetske mreže tunela Mala Kapela // Geodetski list, 59(82) (2005), 1; 15-30-x

Podaci o odgovornosti

Solarić, Nikola ; Špoljarić, Dragan

hrvatski

Nezavisna astronomska kontrola vanjske geodetske mreže tunela Mala Kapela

Opisana je primjena originalne automatizirane astronomske metode pri nezavisnoj kontroli vanjske geodetske mreže tunela "Mala Kapela". Tom se metodom, osim nezavisne kontrole vanjske geodetske mreže, povećava i točnost proboja tunela, poglavito ako su strane na portalima za orijentaciju poligonskih vlakova s kojima se ulazi u tunel kratke i strme. U prijašnjim primjenama astronomskih metoda pri nezavisnoj kontroli klasičnih geodetskih mreža iznad tunela automatizirano je određivan astronomski azimut. Komponente otklona vertikale računane su iz topografskih masa ili geoida, što je netočnije od veličina dobivenih astrogeodetskim mjerenjima. Pri nezavisnoj kontroli GPS mreže iznad tunela "Mala Kapela" (jesen 2003.) prvi je puta primijenjena ova, u cijelosti automatizirana, metoda. Nakon proboja tunela "Mala Kapela" dobiveno je sa slijepog poligonskog vlaka, približno na sredini tunela, poprečno odstupanje od osi 1, 1 cm. Kada je uzet u obzir utjecaj komponenata otklona vertikale poprečno odstupanje od osi bilo je 0, 2 cm. Strane za orijentaciju na portalima bile su približno horizontalne, zato je bio malen utjecaj komponenata otklona vertikale. Da su strane na portalima za orijentaciju poligonskih vlakova s kojima se ulazi u tunel bile strme npr. 30° i azimut strane 160 gona, utjecaj komponenata otklona vertikale bio bi 20, 2 cm. Tako veliko odstupanje od osi na proboju tunela izazvalo bi veliki dodatni trošak betoniranja tunela približno za 1 800 000 US $, te o utjecaju komponenata otklona vertikale treba voditi računa. Prema Pravilniku dozvoljena su velika dozvoljena odstupanja proboja tunela, koja mogu izazvati veliki dodatni financijski trošak za betoniranje. Npr. na tunelu duljine 6 km, s dvije tunelske cijevi poskupljenje može biti približno i do 2 600 000 US$. Ako se uzimaju u obzir i komponente otklona vertikale mogla bi se u Pravilniku smanjiti dozvoljena odstupanja za proboja.

nezavisna kontrola vanjske geodetske mreže; automatizirano astronomsko određivanje azimuta

nije evidentirano

engleski

Independent Automated Astronomic Control of the External Geodetic Network of the Tunnel "Mala Kapela"

nije evidentirano

independent control of external geodetic network above tunnels; automated determination of azimuth

nije evidentirano

Podaci o izdanju

59(82) (1)

2005.

15-30-x

objavljeno

0016-710X

1849-0611

Povezanost rada

Geodezija