Neostilska sakralna skulptura i oltarna arhitektura u sjeverozapadnoj Hrvatskoj (CROSBI ID 341356)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Kraševac, Irena Neostilska sakralna skulptura i oltarna arhitektura u sjeverozapadnoj Hrvatskoj / Maković, Zvonko (mentor); Zagreb, Hrvatska, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2005

Kraševac, Irena

Maković, Zvonko

Neostilska sakralna skulptura i oltarna arhitektura u sjeverozapadnoj Hrvatskoj

Unatoč prilično visokom udjelu u cjelokupnom broju sakralnog inventara umjetničke baštine na području sjeverozapadne Hrvatske, historicistička je crkvena oprema dosada bila prilično zanemarena i više je predstavljala svjojevrstan konzervatorski problem, što je često rezulitralo upitnom valorizacijom i potpuno krivom restauracijom. Cilj ove disertacije je da po prvi put što cjelovitije dokumentira udio neostilskih oltara i skulputre na području sjeverozapadne Hrvatske, te pridonese njihovoj valorizaciji i čuvanju. Na području sjeverozapadne Hrvatske djelovalo je nekoliko vrlo dobrih domaćih drvorezbara (Jakov Bizjak, Antun Richard, Franjo Bašić, Franjo Zavrlić), dio produkcije stizao je iz Slovenije (Alojz Zoratti, Petar Ruter, Ignac Oblak), dok su brojnošću najzastupljeniji Tirolci (Ferdinand Stuflesser, Franz Schmalzl, Ferdinand Prinoth, Insam i Prinoth, Josef Rifesser, Josef Runggaldier, Konrad Skasa, Josef Obletter). Posebno poglavalje historicističke oltaristike otvara arhitekt Herman Bollé i kupari okupljeni oko njegovih projekata (Dragutin Karlo Morak, Ignjat Franz, Ivan Budicki) koji kvalitativno znatno podižu razinu domećeg umjetničkog obrta. Kroz djelovanje Obrtne škole profilirat će se i nove pojave, u skladu s umjetničkim razvojem druge polovine 19. st., tako da sam vrh piramide čine umjetničke osobnosti kreirane u sklopu naše prve umjetničke/umjetničko-obrtne škole (Robert Frangeš). Područje zahvaćeno istraživanjem vezanim uz izradu ove disertacije pripada srednjoeuropskom kulturnom prostoru i sve pojave vezane uz sakralnu umjetnost 19. st. odgovaraju usporednim događanjima na širem području Austro-Ugarske Monarhije.

19. stoljeće; historiczam; sakralna umjetnosti; skulptura; oltari; sjeverozapadna Hrvatska

The 19th Century sacral Sculpture and Altars in the NW Croatia

19th century; historicism; religious art; sculpture; altars; NW Croatia