Izazov dubrovačke svakodnevice Nalinoj fortuni (CROSBI ID 31254)

Stojan, Slavica Izazov dubrovačke svakodnevice Nalinoj fortuni // Pučka krv, plemstvo duha : zbornik radova o Nikoli Nalješkoviću / Dukić, Davor (ur.). Zagreb: Disput, 2005. str. 59-80-x

Stojan, Slavica

Izazov dubrovačke svakodnevice Nalinoj fortuni

Autorica traži podudarnost između arhivskih zapisa, zbiljskih priča i jezika sa slikama iz života na granici privatnoga i javnoga koje su postale sastavnim dijelom Nalješkovićeva virtualnoga svijeta. Takvo približavanje književnosti i povijesne znanosti, pronalaženje sličnosti između fikcije i povijesne činjenice daje novo svjetlo književnoj dimenziji Nalješkovićeva društvenoga iskustva. Istodobno, današnji čitatelji Nalješkovićevih književnih djela mogu bolje shvatiti i narav povijesnoga iskustva. Za razliku od Držića, Nalješković zahvaća ograničen segment društva i svakodnevnoga života u renesansnome Dubrovniku. Preslikavajući životnu zbilju na književni sustav, Nalješković to često čini na štetu fikcijske dimenzije, ali u korist postizanja istinske percepcije grube životne zbilje. Netransformirani govor Nalješkovićevih dramskih osoba svjedoči da je povezan s narodnim izvorima, formama i žanrovima slobodnog uličnoga govora. Upravo na onim mjestima na kojima Nalješkovićevi virtualni pojedinci pokazuju slobodnu volju, izdvajajući se vlastitošću iz staleških kategorija, oslobođeni straha, poslušnosti i pasivnosti, Nalješković nas, pokazuje autorica teksta, na umjetnički svrhovit način podsjeća na burnu dubrovačku svakodnevicu, punu svađa, tuča, šala i nemira.

Dubrovnik, Nikola Nalješković

The Challenge of Everyday Life of Dubrovnik to Nale's Fortuna

Dubrovnik, Nikola Nalješković