Situacijske odrednice kognitivnih procjena i načina suočavanja sa stresom (CROSBI ID 116851)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Buško, Vesna ; Perica, Vedrana
hrvatski
Situacijske odrednice kognitivnih procjena i načina suočavanja sa stresom
Na uzorku od 186 učenika i učenica jedne zagrebačke gimnazije ispitani su izvori stresa i primijenjene skale za mjerenje kognitivnih procjena i situacijski specifičnih načina suočavanja sa stresnim situacijama. Utvrđene su statistički značajne razlike u čestini i intenzitetu doživljaja stresa u funkciji sadržaja deklariranih stresnih situacija i spola sudionika. Kanoničkom diskriminacijskom analizom provjerena je veličina i struktura razlika u kognitivnim procjenama i načinima suočavanja srednjoškolaca s pojedinim sadržajno različitim kategorijama stresnih situacija. Analiza je proizvela tri statistički značajne diskriminacijske funkcije koje uspijevaju ostvariti i teorijski i praktički smisleno razlikovanje pet apriornih grupa definiranih prema sadržaju opisanih izvora stresa. Prema rezultatima aposteriorne klasifikacije na temelju skupa izvedenih diskriminacijskih funkcija, izvorna grupna pripadnost točno je određena za 61, 4% analiziranog uzorka. Rezultati potkrepljuju temeljne pretpostavke Lazarusove teorije o situacijskoj uvjetovanosti procesa stresa i suočavanja.
stres; suočavanje; adolescenti
nije evidentirano
engleski
Situational determinants of cognitive appraisals and coping with stress
nije evidentirano
stress; coping; adolescents
nije evidentirano