Varijante igre u nepoznatoj drami Josipa Kosora Donovi (CROSBI ID 510185)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Grigić, Marica Varijante igre u nepoznatoj drami Josipa Kosora Donovi // Dani Hvarskoga kazališta XXXI. "Igra i svečanost u hrvatskoj književnosti i kazalištu" : zbornik radova / Batušić, Nikola, Bogišić, Rafo, Pavličić, Pavao, Moguš, Milan (ur.) (ur.). Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti ; Književni krug, Split, 2005. str. 215-239

Grigić, Marica

Varijante igre u nepoznatoj drami Josipa Kosora Donovi

Drama Donovi, nastala krajem dvadesetih godina XX. stoljeća, sačuvana je u dvjema varijantama (Kosorova ostavština, Zavod za povijest književnosti, kazališta i glazbe HAZU) ; rukopisnu varijantu čini 121 stranica teksta te strojopisna ukoričena varijanta, koja se sastoji od stotinu stranica korigiranoga teksta. Riječ je o još jednom uratku kojega imenujemo tvorbom dvostrukoga dna: realni okvir iščitavamo iz autobiografskoga/korespodencijskoga opusa (poglavito iz rukopisnoga teksta Naranha, koji predstavlja treću Kosorovu autobiografiju), a drugo je dno ekstatični ekspresionizam kosorovske provenijencije. Ekstatična igra nastaje dramskom travestijom povijesnih osoba (dubrovački gospari - čileanski donovi, Ninula - Svežena). Komparirajući autobiografski materijal s tekstom drame, može se zaključiti da je riječ i o svojevrsnoj igri riječima: mnoge replike likova ove drame, iščitavaju se i u autobiografskom korpusu, ali i u drugim djelima istoga autora (autocitatnost). Pojedini scenski prizori (Ninula na čelu kolone obespravljenih - Ivana Orleanska), igra su i i svojevrsna trivijalizacija/ironizacija povijesnih osoba i događaja.

povijest hrvatske književnosti; nepoznata književna baština; travestija; parodija; ironija .

Variants of game in unknown drama by Josip Kosor Donovi

The History of Croatian Literature; Unknown Literary Heritage; Travesty; Parody; Irony.