Individualne razlike u razumijevanju pri čitanju (CROSBI ID 118310)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Rončević, Barbara Individualne razlike u razumijevanju pri čitanju // Psihologijske teme, 14 (2005), 2; 55-76-x

Rončević, Barbara

Individualne razlike u razumijevanju pri čitanju

Čitanje je kompleksna vještina koja zahtjeva usklađivanje niza kognitivnih procesa, a adekvatno usvojena vještina čitanja nužna je za uspješno usvajanje znanja na svim obrazovnim nivoima. U ovom radu daje se pregled čimbenika koji mogu biti potencijalni uzročnici individualnih razlika u razumijevanju pri čitanju, od pokreta očiju pri čitanju, preko procesa uključenih u prepoznavanje riječi, poput dekodiranja i leksičkog pristupa, do procesa ključnih za jezično razumijevanje, koji nadilaze razinu riječi. Također se razmatra uloga resursa koji su uključeni u različite komponentne procese, poput radnog pamćenja, bogatstva rječnika i znanja. Dok učinkovitost procesa koji su uključeni u prepoznavanje riječi igra važnu ulogu u uspješnosti razumijevanja pri čitanju u prvih nekoliko godina učenja čitanja, kasnije mnogo veću ulogu u objašnjenju individualnih razlika u razumijevanju pri čitanju imaju viši procesi, poput korištenja metakognitivnih strategija pri čitanju. Raspon radnog pamćenja te bogatstvo rječnika i znanja predstavljaju važne čimbenike u objašnjenju varijabiliteta u uspješnosti razumijevanja pri čitanju, bez obzira radi li se o čitačima-početnicima ili vještim čitačima.

čitanje; razumijevanje; individualne razlike

Individual differences in reading comprehension

reading; comprehension; individual differences