Rješavanje problemskih matematičkih zadataka u funkciji predznanja i vrste zadataka (CROSBI ID 343361)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Žižek, Tatjana
Vlahović-Štetić, Vesna
hrvatski
Rješavanje problemskih matematičkih zadataka u funkciji predznanja i vrste zadataka
Ovim istraživanjem ispitan je dječji uradak u problemskim matematičkim zadacima u funkciji jezičnog predznanja rješavača, vrste zadatka i objekata u zadatku te je utvrđen zajednički utjecaj navedenih činitelja. Varijablu jezičnog predznanja rješavača uveli smo jer se u Međimurskoj županiji školuje velik broj bilingvalnih učenika romske nacionalnosti i njihovo obrazovanje ima niz specifičnosti. Željeli smo naglasiti važnost približavanja početnog učenja matematike dječjem svakodnevnom iskustvu te predložiti promjene u poučavanju matematike koje bi omogućile lakše učenje. Teoretsku podlogu za to daju nam neke postavke Reusserova modela rješavanja problemskih zadataka u kojem je naglasak stavljen na važnost razumijevanja situacije u problemskom zadatku kao i opće postavke verbalno lingvističkih modela. Ispitan je uradak na problemskim matematičkim zadacima kod 80 učenika prvog razreda osnovne škole. Ispitivanje je provedeno kroz djelomično zavisni eksperimentalni nacrt. Uspješnost rješavanja dvije vrste problemskih zadataka ( kombiniranje i usporedba ) proučavana je s obzirom na vrstu objekta u zadatku ( novčane jedinice i ostali objekti kao objekti brojčane manipulacije ) i jezično predznanje rješavača – kod izvornih govornika hrvatskog jezika i bilingvalnih govornika ( romskih učenika ). Analizirajući dječji uradak u zadacima moguće je izvesti sljedeće zaključke: Provjera uspješnosti rješavanja problemskih zadataka u funkciji: a) jezičnog predznanja rješavača pokazuje da su uspješniji izvorni govornici hrvatskog jezika u odnosu na bilingvalne ispitanike ; b) vrste zadatka utvrđuje da je dječji uradak u zadacima kombiniranja bolji od uratka u zadacima usporedbe ; c) objekata u zadatku pokazuje da se dječji uradak u zadacima s novčanim jedinicama ne razlikuje od uratka u zadacima u kojima se spominju ostali objekti ; d) zajedničkog utjecaja eksperimentalnih varijabli pokazala da izvorni govornici hrvatskog jezika statistički značajno uspješnije rješavaju obje vrste zadanih problemskih zadataka u odnosu na bilingvalne govornike, s time da je razlika u uspješnosti među grupama rješavača veća kod zadataka kombiniranja nego kod zadataka usporedbe.
problemski matematički zadaci; bilingvalni učenici; jezično predznanje; poučavanje; socioekonomski status
nije evidentirano
engleski
Solving mathematical word problems in the function of pre-knowledge and problem type
nije evidentirano
mathematical word problems; bilingual students; pre-knowledge of the language; teaching; socio-economical status
nije evidentirano
Podaci o izdanju
70
16.11.2005.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb