Educiranje lokalnih pomagača za djelotvoran rad u zajednici: pomoć djeci s poteškoćama u čitanju (CROSBI ID 32471)

Prilog u knjizi | stručni rad

Delale, Eva Anđela ; Muslić, Ljiljana Educiranje lokalnih pomagača za djelotvoran rad u zajednici: pomoć djeci s poteškoćama u čitanju // Prevencija poremećaja u ponašanju djece i mladih u lokalnoj zajednici / Bašić, J. ; Janković, J. (ur.). Zagreb: Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u ponašanju djece i mladeži i zaštitu djece s poremećajima u ponašanju, 2001. str. 167-185-x

Delale, Eva Anđela ; Muslić, Ljiljana

Educiranje lokalnih pomagača za djelotvoran rad u zajednici: pomoć djeci s poteškoćama u čitanju

Nedvojbeno je da je nekom društvu važno imati pismene pojedince: napredak i status društva iskazuje se brojem nepismenih. Upravo su čitanje i pismenost osnovni oblici prenošenja znanja, osnove obrazovanja neophodne za stjecanje zanimanja i ostvarivanja čovjekova prava na rad. Studije prije rata navode kako u razredu prosječne veličine u osnovnoj školi ima 4 do 5 loših čitača, pa je čak 15% do 25% djece u osnovnoj školi zaostajalo za svojim vršnjacima u vještini čitanja i do dvije ili više godina. Teškoće u čitanju su i najčešći oblik teškoća u čitanju, kao razlog lošeg školskog uspjeha. Bavljenje problemom poteškoća u čitanju kod djece važno je ne samo zbog njegovog čestog javljanja u populaciji i važnosti čitanja u komunikaciji i školovanju nego i zbog povezanosti tih poteškoća sa smetnjama u ponašanju. Teškoće u čitanju mogu biti uzrok javljanja neuspjeha kod učenika, obeshrabrenosti, gubitka samopoštovanja, što može dovesti do opće neprilagodbe djeteta na školu, i dugotrajnijih posljedica na razvoj djetetove ličnosti. Istraživanja u SAD-u ukazuju na to da problemi ne završavaju u toj dobi. Postotak djece ili adolescenata s poteškoćama u učenju koji odustaju od školovanja približno je 40%, a u odrasloj dobi mogu imati znatnih teškoća u zapošljavanju i socijalnom prilagođavanju. Senzibiliziranje i pravodobno informiranje učitelja i roditelja predstavljaju preventivan rad kada je u pitanju prevencija poteškoća učenja kod djece, budući da povećavaju vjerojatnost za pravovremeno uočavanje poteškoća djeteta. Rad s djecom koja imaju poteškoće svojevrsni je oblik sekundarne prevencije pojavljivanja poteškoća koje se nadovezuju na teškoće u čitanju, kao što su umnožavanje poteškoća u učenju, socijalizaciji djeteta, njegovom emocionalnom i inom razvoju. Osim rada s pojedinim djetetom i njegovim roditeljima, ovakav oblik podučavanja učitelja mogao bi imati šire značenje za zajednicu u kojoj se realizira. Naime, svako dijete i njegova obitelj pripadnici su lokalne zajednice koju će unapređivati osobnim resursima. Uzimajući u obzir važnost vještine čitanja, učestalu odgojnu i obrazovnu zapuštenost djece s područja Hrvatske Kostajnice, Dvora na Uni i Hrvatske Dubice, te preventivni učinak rada s djecom s poteškoćama u čitanju, odlučili smo se na provođenje „ Edukacije za rad s djecom s poteškoćama u čitanju“ za učitelje od prvog do četvrtog razreda, nastavnike hrvatskog jezika, knjižničare i pedagoge osnovnih škola iz spomenutih zajednica u povratku.

poteškoće u čitanju, rad u zajednici, preventivni rad

Education of lokal helpers for the preventive work in the community: help for the children with reading difficulties

reading difficulties, community work, preventive work