Prizorna motivacija montažnog prelaza (CROSBI ID 121623)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Turković, Hrvoje
hrvatski
Prizorna motivacija montažnog prelaza
Kako se montažni rez - prijelaz od jednog kadra na drugi u filmu - može odrediti kao skokovitu promjenu točke promatranja, a time i prizorne vizure, pitanje je s kojim se razlogom ili smislom mijenja točka promatranja, tj. koja je 'motivacija' za takvu promjenu. Analizirajući pojedine karakteristične primjere montažnih prijelaza u Hitchcockovu filmu 'Psiho', utvrđuju se načelno različite podvrste motivacija: prizorna vs. promatračka. U sklopu prizorne motivacije razlikuje se motivacija po tipu zbivanja - po radnji, pogledu, komunikacijskoj razmjeni, dok se u sklopu promatračke razlikuje motivacija iscrpljenjem promatračkog zanimanja, insertiranjem konteksta, deskripcijska motivacija. Na temelju analize utvrđuju se i temeljna psihološka načela na kojima se pojedini tipovi temelje: načelo deskripcijske specifikacije, načelo privlačenja pažnje, načelo anticipacije i njezine provjere, načelo povoljnog promatračkog položaja, načelo iscrpljivanja informacija i održanja pažnje, načelo održanja upućenosti u prizorne prilike. Rad završava tezom da je pitanje motivacije zapravo, prvo, pitanje kohezivnosti filmskog izlaganja na mjestima montažnog 'prekida', te istodobno i globalnije pitanje koherencije, cjelovitosti, većih dijelova izlaganja (scene, sekvence), odnosno cijeloga filma.
filmska montaža; montažni prijelaz; motivacija; koherencija izlaganja
nije evidentirano
engleski
Diegetic motivation of a cut
nije evidentirano
film editing; cut; motivation; discourse coherence
nije evidentirano