Umjetnički sadržaji - poticaji govornom razvoju djece predškolske dobi (CROSBI ID 122692)

Prilog u časopisu | stručni rad

Jakubin, Snježana Umjetnički sadržaji - poticaji govornom razvoju djece predškolske dobi // Metodika, 10 (2005), 1; 135-143

Jakubin, Snježana

Umjetnički sadržaji - poticaji govornom razvoju djece predškolske dobi

Govorna (i glazbena) ekspresija je misao izražena glasovima, riječima, rečenicama, diskursom (melodijom). Likovna ekspresija je misao ili doživljaj stvarnosti izražen likovnom sintaksom i likovno-tehničkim sredstvima (papir, boje, olovke -video-materijal). Likovnu sintaksu čine: 1. likovno-jezični elementi: točka, crta, boja, ploha, tekstura, volumen i prostor ; 2. kompozicijska načela po kojima se likovni elementi druže i organiziraju: ritmom, kontrastom, harmonijom, ravnotežom, dominacijom i jedinstvom. Uočljiva je paralela između verbalnog i likovnog izražavanja. Svi polaze od percepcije i pokreta u prostoru, prema vizualnom znaku odnosno likovnom elementu, a na području govora prema glasu odnosno riječi – koje se također izvode zvukovnom realizacijom (ritam, intonacija, dinamika, intenzitet) po zakonu gramatike i pravopisa. Likovni i jezični razvoj imaju svoju progresiju, tj. razvojne etape – očekivani razvoj prema prosjeku za kronološku dob djeteta. Ističemo važnost integracije i korelacije likovnog, glazbenog i verbalnog govora. To nisu dvije ili više vrsta komunikacije već jedna nadopunjuje i potpomaže drugu, što je značajno za napredak terapije i rehabilitacije. Ključne riječi: govorna, likovna i glazbena ekspresija, rehabilitacija, umjetnički poticaji.

govorna likovna i glazbena ekspresija ; rehabilitacija ; umjetnički poticaji

Artistic programs - encouraging speech development in pre-school children

spoken ; plasic art and music expression ; rehabilitation ; artistic stimulation